Så dyrt betaler ærlige forsikringskunder
Ærlige kunder betaler for forsikringssvindel. Men efterforskningen skal overlades til politiet, lyder det.
Mindst 500 kroner risikerer ærlige kunder at betale mere i forsikring om året, når uærlige kunder svindler.
Sådan lyder meldingen fra forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring og Pension.
Udmeldingen kommer, efter at Berlingske har skrevet, hvordan forsikringsselskaber i stigende grad holder erstatninger tilbage, fordi de mistænker kunder for svindel.
Samtidig bliver det afdækket, at selskaberne i nogle tilfælde efterforsker kunder under mistanke ved hjælp af alt fra videooptagelser til en granskning af den pågældende persons Facebookprofil.
– Det koster de ærlige kunder dyrt. Og når politiet ikke efterforsker svindel med forsikringer, er vi nødt til selv at gøre det, siger underdirektør i Forsikring og Pension Hans Reymann-Carlsen i en pressemeddelelse.
Men det er direktør for interesseorganisationen Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram, uenig i. Svindel er strafbart, og efterforskningen skal derfor overlades til politiet, mener han.
– Vi tager klar afstand fra forsikringssvindel. Det går nemlig ud over de andre kunder, og det er i øvrigt også ulovligt, siger han og fortsætter:
– Men de metoder, som selskaberne bruger i dag, er over grænsen for, hvad man skal udsættes for som forsikringskunde.
– Det gælder eksempelvis metoder som at udspørge naboen og hyre privatdetektiver, siger han og henviser til et konkret eksempel i en artikel fra organisationens medlemsblad fra august, hvor et forsikringsselskab havde hyret privatdetektiver til at efterforske en kunde.
I 2013 tilbageholdte forsikringsselskaber erstatninger i godt 4000 sager, hvor der var en mistanke om svindel, ifølge Forsikring og Pension. Det drejede sig om erstatninger for i alt omkring 420 millioner kroner.
/ritzau/