Reparation betyder ikke nødvendigvis nye dele
Du er ikke nødvendigvis sikret fabriksnye dele, når du gør brug af garantien på din elektronik. Så vær opmærksom på, hvad du egentlig betaler for.
Computerens batteri daler pludselig så hurtigt, at du gang på gang må finde opladeren frem i løbet af dagen.
Det var ikke det produkt, du betalte i dyre domme for. Men der er gået mere end to år, så reklamationsretten er gået fløjten. Heldigvis har du betalt for en udvidet garanti.
Forhandleren skifter batteriet – men til et andet, der viser sig også at være brugt.
Det er i grove træk handlingsforløbet bag en ny afgørelse fra Forbrugerklagenævnet. Efterfølgende klagede forbrugeren over, at batteriet ikke var godt nok.
Det kan du ikke forvente
Men når du bruger garantien, kan du ikke nødvendigvis forvente at få byttet til fabriksnye komponenter.
– Efter lovgivningen har man altid en toårig reklamationsret, hvor varen skal repareres eller ombyttes til fabriksny, siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Susanne Aamann.
– Hvis varen går i stykker efter to år, så kan virksomheden eller producenten have givet en udvidet garanti, men den er der er vide rammer for, fordi det er noget, de tilbyder udover, forklarer hun.
Sagen afgjort
Forbrugerklagenævnet afgjorde i sagen, at det brugte batteri, der var blevet byttet til, var godt nok – og at der derfor ikke var en sag.
– Havde de kommet et brugt batteri i, der stadig afladede for hurtigt, havde det selvfølgelig ikke været i orden.
– De må gerne tage en masse forbehold, men de må ikke lave urimelige kontraktvilkår. Varen skal fungere igen, men det må godt være med brugte dele, forklarer Susanne Aamann.
Vær en grundig læser
I garantien kan virksomheden mere eller mindre frit formulere, hvornår den rent faktisk gælder og til hvad.
– Læs garantibestemmelserne grundigt igennem, inden du betaler ekstra for en udvidet garanti. Det koster ofte ret meget, siger Susanne Aamann.
Du kan i galleriet til denne artikel læse mere om, hvad du skal holde øje med som forbruger.
Hos Forbrugerrådet Tænk oplever de, at man i stigende grad taler om “refurbished” produkter inden for elektronik. Det betyder, at der bruges brugte dele.
– Det er ikke nødvendigvis problematisk, at der bliver benyttet brugte dele til at reparere ting – særligt ikke når man tænker på bæredygtighed, siger seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk Martha Nør Kjeldsen.
– Men det forudsætter, at kvaliteten er i overensstemmelse med det, der bliver lovet i garantien, tilføjer hun.
Hvad er der af forbehold?
Hun råder til at være opmærksom på, om der tages forbehold for brugte dele, fordi man skal være oplyst om det. Det kan have betydning for, om garantien skal være en del af beslutningsgrundlaget, når man køber noget
– Man skal kigge på, om der bliver brugt ord som genanvendte eller refurbished dele. Det er synonymer for noget, der er brugt, siger hun og tilføjer:
– Det er mit indtryk, at det er noget der i udbredt grad anvendes hos de firmaer, der leverer elektroniske produkter.
Kilder: Forbrugerrådet Tænk, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.