Rejsekort-brugere kan komme til at betale for forsinkelser

Rejsekort-brugere kan ende med at komme til at bøde for trafikselskabernes forsinkelser. Foto: Colourbox
Offentliggjort Sidst opdateret

Rejsen kan ende med at blive dyrere, når tog eller bus er forsinket, hvis man rejser med Rejsekortet

Forsinkelser i bus og tog kan være ganske irriterende i sig selv. Men for passagerer, der rejser med Rejsekort, er det ikke kun tiden, der kan blive røvet fra dem, når køreplanen ikke holder stik. Det kan nemlig i nogle tilfælde komme til at gøre rejsen dyrere, hvis man bliver forsinket, når man rejser på Rejsekort. Det skriver it-mediet Version 2.

Der er nemlig sat en tidsgrænse ind i Rejsekort-systemet, så der er en maksimal grænse for, hvor lang tid det må tage at rejse mellem et bestemt antal zoner indenfor et takstområde. Et takstområde er for eksempel Hovedstadsområdet eller Nordjylland. I Hovedstadsområdet er der for eksempel sat en begrænsning på, at det højst må tage en time at rejse mellem to zoner, en time og et kvarter at rejse mellem tre zoner og sådan fortsætter det. Det betyder, at hvis tog eller bus bliver forsinket og man derfor overskrider tiden, så bliver rejsen takseret dyrere, når man “stempler ud” med Rejsekortet. Hvis ens rejse går gennem mere end et takstområde, er der ikke nogen tidbegrænsninger på, så længere tog- eller busrejser mellem landsdele skulle ikke kunne blive dyrere på grund af forsinkelser.

Groteskt

Forbrugerrådet Tænk mener, at systemet er forrykt.

– Det er groteskt, det er det. Og det er fuldstændigt uigennemskueligt, siger Asta Ostrowski, seniorrådgiver fra Forbrugerrådet Tænk, til Version 2 om situationen.

Også hos DSB, der er hovedaktionær i Rejsekort A/S bklager man forholdene.

– Desværre er systemet sat sådan op, som det er, hvor vi ikke ved, hvor kunden rejser hen på forhånd. Derfor er der de her maks-tidsbegrænsninger, som du er bekendt med. Så det er jo noget, der ligger designet i systemet, som det er nu. Men jeg er enig med dig i, at det er ikke godt nok, siger Christian Linnelyst til Version 2.

Svært at ændre

Han oplyser, at det er svært at ændre på systemet, sådan som det er sat op, men at DSB vil arbejde for at finde ud af, om der kan findes en løsning.

Den eneste måde, man kan få de ekstra betalte penge tilbage, er hvis man selv er opmærksom på det og henvender sig til tog- eller busselskabet.

Hos Forbrugerrådet Tænk mener man, at trafikselskaberne som minimum skulle oplyse kunderne om problemet.

– Hvis man ikke kan indrette systemet teknisk klogt, så kan bør man i hvert fald informere passagererne. Man kunne forestille sig, at man i forbindelse med forsinkelse, over højtalerne i det mindste sagde: toget er forsinket, hver opmærksom på, hvad det har af betydning for din rejse og dit check ind med dit rejsekort,siger seniorrådgiver Asta Ostrowski.

Powered by Labrador CMS