Regler for stenslag: Når det er ulovligt at køre én meter længere

De regler for stenslag, der er udarbejdet af Færdselsstyrelsen, er ret klare for, hvornår din bil ikke længere må køre. Hvis du er heldig, får du et stenslag et sted, hvor det ikke er et krav, at fejlen bliver udbedret. Men du kan også være virkelig uheldig. Og så er der klare regler for stenslag, du skal overholde.

Offentliggjort Sidst opdateret

Der findes nogle ret specifikke regler for stenslag, du  bør overholde, hvis du vil køre i en godkendt bil, der er sikker for både dig og dine medtrafikanter.

Hvis du har mod på det, kan du læse om de generelle regler for stenslag hos Færdselsstyrelsen, men Bilglas.dk har udarbejdet en guide, der går reglerne igennem.

Du kan i galleriet til denne artikel se, hvornår et stenslag på en forrude kræver, at fejlen bliver udbedret, og du kan også se, hvornår du kan være mere heldig og køre videre, til det giver bedre mening for dig at få skaden udbedret.

(Bilruden inddeles i tre områder, A, B og C. Det er vigtigt at kende forskel på de tre områder). 

Regler for stenslag bliver mere restriktive

Bilglas.dk skriver, at synsreglerne for biler er blevet mere restriktive over årene. Forruden på din bil bliver i dag inddelt i fire felter, og du skal derfor kende forskellen på de fire felter for at vide, om du kan ignorere et stenslag, eller om fejlen skal udbedres prompte.

Færdselsstyrelsen skriver:

“Revner i forruden, der er gennemgående i begge lag glas placeret vilkårligt på forruden anses som fejl og ruden kan ikke godkendes,” og du risikerer derfor at få afvist en bil ved syn, uanset hvor på ruden, du har en revne, hvis bare den er dyb nok.

Det, der gør de gældende regler for stenslag vigtige at kende, er, at du som bilist har ansvar for, at din bil overholder synsreglerne, uanset hvornår du ellers skal have din bil til syn.

Carglass.dk skriver at du risikerer en bøde af politiet, hvis du kører rundt med en ulovlig rudeskade.

Du kan i galleriet til denne artikel se, hvornår en skade på din forrude er ulovlig. Illustrationerne er vejledende. Du kan se en lignende, officiel, illustration, hos Færdselsstyrelsen.

Powered by Labrador CMS