Regeringen afkræves en løsning for elbiler
Det vil være godt både for miljøet og regeringens klimamål, hvis flere danskere dropper forurenende benzinslugere og i stedet sætter sig bag rattet i en elbil.
Derfor var det en kilde til undren og bekymring, da afgiftsfritagelsen for elbiler ikke blev videreført med finansloven for i år. Det vil nemlig sende prisen på de miljøvenlige biler i vejret.
Det skyldes, at man uden en afgiftsfritagelse skal betale fuld registreringsafgift for elbilerne, som fra fabrikken er langt dyrere end almindelige benzinbiler.
Ifølge direktør Lars Aagaard fra elsektorens brancheorganisation, Dansk Energi, skaber det stor usikkerhed om elbilernes fremtid, at regeringen endnu ikke har præsenteret en løsning på problemet. Hver mandag sender han et postkort til regeringen, hvor han efterlyser handling.
»Alle andre biler får en rabat, efter hvor energieffektive de er, og efter hvor langt de kører på literen. Men det får elbilerne ikke, for de bruger jo ikke én liter. Derfor har vi i dag et afgiftssystem, der groft diskriminerer elbilerne. Så hvis ikke der kommer en løsning på, hvordan de kommer med en rimelig registreringsafgift, så dør elbilerne i Danmark,« siger han.
I december oplyste skatteminister Benny Engelbrecht (S) i en skriftlig kommentar til Berlingske Nyhedsbureau, at han er opmærksom på problemet, og at regeringen fortsat ønsker at fremme elbiler i Danmark.
»Hvordan det præcist skal ske, skal vi så have fundet ud af. Det vil vi se på efter årsskiftet,« oplyste han.
Derefter understregede klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R) over for Politiken, at elbilerne er et centralt led i målsætningen om et totalt stop for fossile brændsler i 2050.
»Derfor er vi klar til at se på, hvordan vi løser den udfordring, og det kommer vi til at gøre lige efter nytår,« sagde han.
Nu går januar på hæld, og også de aktører, der investerer i elbiler i Danmark, har bidt mærke i, at regeringen ikke har fremlagt et alternativ til afgiftsfritagelsen. Blandt andet oplyser direktør Tore Harritshøj fra energiselskabet EON, at det påvirker selskabets strategier for investeringer i Danmark, når regeringen slæber på fødderne.
EON sætter ladestandere op til elbiler i Danmark og er en af de helt store spillere på området herhjemme.
Tore Harritshøj påpeger, at den manglende løsning skaber stor usikkerhed både for selskaberne, der bygger infrastrukturen, og for de bilimportører, som bestiller biler hjem til det danske marked.
»Vi beder ikke om, at elbilen får en særstilling i forhold til andre biler. Vi beder om, at man behandler alle biler ligeligt på de parametre, man vurderer biler på, herunder pris, miljø og støj,« siger Tore Harritshøj og fortsætter:
»Vi vil have en langsigtet afgiftsløsning, som helst skal være bredt funderet politisk, så vi er sikre på, at den afgiftspolitik, der kommer inden for køretøjer, mindst holder i fem til ti år.«