Regering vil undersøge mulighed for Kattegatbro

Det vil være oplagt at lade brugerne betale for en mulig Kattegatforbindelse, mener Benny Engelbrecht (S).

Offentliggjort Sidst opdateret

Regeringen har valgt at gå videre med at undersøge muligheden for en fast forbindelse over Kattegat.

Og hvis projektet ender med at blive realiseret, så bliver det sandsynligvis brugerne af forbindelsen, der skal stå for finansieringen.

Artiklen fortsætter under videoen

Det er en oplagt vej at gå, mener transportminister Benny Engelbrecht (S).

– I Danmark har vi en god tradition for at bygge faste forbindelser, som bliver rent finansieret af brugerbetaling eller med en medfinansiering af EU. Og det vil være helt oplagt at kigge i samme retning.

– Det vil sige, at hvis en fast forbindelse bliver bygget efter den metode, så kommer den ikke til at betyde, at der så bliver investeret mindre i anden infrastruktur i Danmark, fordi den hviler i sig selv, siger Benny Engelbrecht.

Dansk Industri: Tidsgevinster ved bro

Dansk Industri har længe arbejdet for den “vitale forbindelse”, som en Kattegatbro mellem Østjylland og Sjælland vil være.

For en forbindelse vil være særdeles gavnlig for det danske erhvervsliv, lyder det fra Michael Svane, direktør for transport og infrastruktur i Dansk Industri.

– Man kan skære en væsentlig del af transporttiden mellem Aarhus og København væk. Det er præcis de tidsgevinster, der er afgørende for erhvervslivet.

– Det handler i høj grad om at få adgang til den bedst mulige arbejdskraft. Hvis man kan komme hurtigere mellem København og Aarhus, så kan vi få et bedre match på arbejdsmarkedet mellem virksomheder og specialiserede medarbejdere, siger Michael Svane.

Skal klarlægge udfordringerne

Den forundersøgelse, som regeringen går videre med, er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.

Kattegat-broen

* Forundersøgelsen skal være færdig i 2021. Den er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.

* Forundersøgelsen skal blandt andet belyse mulige miljømæssige og trafikale udfordringer ved en forbindelse.

* Den skal også klarlægge mulige ruter. De hidtidige analyser har taget udgangspunkt i en forbindelse på 18,3 kilometer mellem Hou syd for Aarhus og Samsø og derfra en forbindelse på 18,4 kilometer mellem Samsø og Røsnæs på Sjælland.

* Ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) er en forbindelse via Samsø det mest realistiske. Men forundersøgelsen vil også kigge på muligheden for en forbindelse fra Sjællands Odde til Djursland.

* Tidligere har foreløbige undersøgelser sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner. Prisen afhænger blandt andet af, om forbindelsen skal være med eller uden tog – og om der skal kunne køre godstog.

* Dansk Industri vurderer, at en model, hvor forbindelsen er for biler og passagertog, vil koste omkring 90-95 milliarder kroner.

* Både Socialdemokratiet og Venstre peger på, at en mulig forbindelse formentlig skal finansieres af brugerne.

* Dansk Industri vurderer, at en Kattegatforbindelse kan være klar til brug i 2035-2040.

Kilder: Transportministeriet, Jyllands-Posten, Dansk Industri, Ritzau.

Ifølge Benny Engelbrecht skal den blandt andet klargøre eventuelle trafikale eller miljømæssige udfordringer ved projektet.

Tidligere har foreløbige undersøgelser sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner. Prisen afhænger af, om forbindelsen skal være med eller uden tog.

Med tog

Benny Engelbrecht understreger, at en forbindelse skal være med tog. Men den behøver ikke at have mulighed for godstransport, hvilket den tidligere beregning hviler på.

Det gør projektet billigere og mere realiserbart, mener han.

En model, hvor forbindelsen er for biler og passagertog, vil ifølge Dansk Industri koste omkring 90-95 milliarder kroner.

Engelbrecht påpeger desuden, at hvis ikke der kommer en Kattegatforbindelse, så bliver man nødt til at investere yderligere i forbedringer og udvidelser af forbindelsen via Storebælt.

Tilbagebetalt i 2032

Det er forventet, at Storebæltsbroen via brugerbetaling er betalt tilbage i 2032. Det er, 34 år efter at forbindelsen åbnede i 1998. Tilbagebetalingstiden er flere gange blevet skudt frem og tilbage.

Den er blandt andet blevet forlænget, fordi det blev politisk besluttet, at penge fra forbindelsen også skal gå til at finansiere andre infrastrukturprojekter.

Powered by Labrador CMS