Rapport: Utålmodige politikere skyld i 1813-kaos

Newspaq
Offentliggjort Sidst opdateret

Newspaq
Newspaq

Politisk konflikt førte til, at 1813-akuttelefonen førte til et ikke-tilfredsstillende resultat, viser rapport

1813-akuttelefon i Region Hovedstaden, som har været plaget af lange ventetider og mangel på personale, siden den begyndte ved nytår i år, blev truffet på baggrund af en “rask” beslutning, som ikke gav 1813 tid nok til at komme på benene.

Det viser en ny evaluering, som konsulentvirksomheden Cowi har lavet for Region Hovedstaden efter ønske fra politikere i regionen, som vil vide, hvorfor akuttelefonen fik så turbulent en start.

Ifølge evalueringen er det konflikten mellem regionen og De Praktiserende Lægers Organisation (PLO) og en rask politisk beslutning i marts sidste år, som skabte nogle forudsætninger og tidsmæssige rammer for den praktiske drift af telefonen, der har været “meget vanskelige at arbejde indenfor”.

Regionsrådet besluttede i marts 2013 at opsige lægevagtsaftalen med PLO, og dermed var der kun ni måneder til at få det nye 1813-system til at virke.

– Den konkrete beslutning om hjemtagelse af lægevagtsfunktionen var en politisk beslutning truffet på et ikke tilstrækkeligt gennemanalyseret grundlag.

– Flere interessenter fra både politisk og administrativt hold beskriver beslutningen som truffet “hals over hoved” og “i affekt”, står der i evalueringens konklusion.

Ifølge rapporten førte den forhastede beslutning til et “ikke-tilfredsstillende resultat af en ellers fornuftig vision og beslutning”.

Evalueringen dækker de første tre måneder af 1813-ordningen frem 31. marts i år.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS