R: Kollektiv trafik skal være CO2-neutral

Mette Annelie Rasmussen (R). Foto: Facebook.
Offentliggjort Sidst opdateret

Den københavnske dieseldrevne bustrafik bør omlægges til en CO2-neutral energiform. Sådan sikres – i følge Mette Annelie Rasmussen – københavnerne klimavenlig og grøn kollektiv transport, bedre luftkvalitet og livskvalitet og folkesundhed.

Hvis Københavns Kommune beslutter at omlægge den samlede bustrafik i hovedstaden til elbusser, vil man kunne opnå en CO2- reduktion på cirka 15.000 ton årligt og på sigt 30.000 ton årligt, når elproduktionen i år 2025 omlægges til mere klimavenlig drift. Derudover vil sidegevinsterne af en sådan omlægning have mærkbar gavnlig effekt i form af en højnelse af den generelle folkesundhed i hovedstaden.

– I København har vi en ambition om, at vi skal være verdens første CO2-neutrale hovedstad. En klar målsætning er blandt andet, at vi i år 2025 har forpligtet os til, at al kollektiv trafik skal være CO2-neutral og klimaskånsom. Den målsætning får vi svært ved at nå, hvis vi ikke hurtigst muligt sætter handling bag ord og agerer proaktivt i forhold til vores løfte, siger teknik- og miljøordfører Mette Annelie Rasmussen.

Radikale Venstre fremsætter derfor et medlemsforslag ved næste Borgerrepræsentationsmøde på Københavns Rådhus torsdag den 26. februar, hvor de foreslår at gøre op med den forurenende dieseldrevne kollektive trafik til fordel for en langt mere klimavenlig og skånsom CO2-neutral energiform som eksempelvis elbusser.

– Vi har lavet forsøg med at indsætte to kinesiske elbusser på ganske almindelige busruter i København. Det har været en kæmpe succes, og i de ti måneder busserne har været i drift, har de kørt over 20.000 km og sparet København for cirka 15 tons CO2- udledning i forhold til en tilsvarende kørsel med dieselbusser. Det er et eksempel, vi bør udbredde til den samlede bustrafik, når resultaterne er så åbenlyst positive, som de har været, fortsætter Mette Annelie Rasmussen.

Radikale Venstre ønsker, at arbejdet med overgangen til en fuldstændig omlægning af den kollektive transport igangsættes i 2015, med fokus på at opnå den politisk vedtagne CO2- målsætning og forbedring af luftkvaliteten i byen. I Københavns klimaplan er mobilitet fremhævet som et væsentligt indsatsområde i forhold til at opnå Københavns Klimamålsætning.

Powered by Labrador CMS