Priskrig kan koste én kæde livet
Antallet af discountbutikker er faldende. Årsagen er priskrig.
En lang og hård kamp om kunderne er for alvor begyndt at gøre ondt på de danske discountbutikker. Så ondt, at 2015 blev det første år nogensinde, hvor det samlede antal discountbutikker i Danmark var faldende. Det viser en opgørelse fra Retail Institute Scandinavia, skriver Søndagsavisen.
Det er især en langtrukken priskrig og kamp om at få bygget flest nye butikker på gode placeringer, der betyder, at kun to ud af seks kæder – Netto og Rema 1000 – gav overskud i 2014. Intet tyder på, at det ændrede sig i 2015.
De røde tal på bundlinjen vil dog ikke få konsekvenser for kunderne.
– Det vil betyde, at priskrigen bliver intensiveret yderligere. Ingen af de her kæder tør træde på bremsen eller hæve priserne, for det kan koste dem dyrt, siger Bruno Christensen, ekspert i detailhandel, til Søndagsavisen.
Især to kæder vakler
Det er især Kiwi Minipris og Fakta, der vakler under presset. Begge butikker lukkede flere butikker, end de åbnede, mellem 2014 og 2015 og har fra starten af 2016 annonceret, at de lukker henholdsvis 11 og 20 butikker. I begge tilfælde er forklaringen, at butikkerne ikke løber rundt.
På sigt vil den benhårde discount-krig munde ud i, at en af kæderne lukker, mener Dorte Wimmer, ekspert i detailhandel i Retail Institute Scandinavia. Hun vil ikke spå om, hvilken kæde det bliver, men peger på Kiwi som den, der står svagest i billedet lige nu.
– Kiwi har haft svært ved at få fat og er måske den kæde, som er mindst kendt. Men de har flere tiltag på vej, og det bliver spændende at se, hvordan det udvikler sig, siger hun.
Det samlede antal discountbutikker har været støt stigende i Danmark siden 1979, men faldt fra 1.581 i 2014 til 1.573 i 2015.
Mellem 2014 og 2015 gik Faktas samlede antal butikker tilbage med 14, Kiwis gik tilbage med seks, Aldis gik tilbage med tre, Nettos steg med fire, Rema 1000’s steg med fem og Lidls steg med seks.