Prisen for Danmarks nye kampfly kan stige 25 procent

Forsvarsministeriets egne beregninger viser, at de nye kampfly i værste fald kan stige med milliarder.

Alene usikkerhed om selve indkøbsprisen og de samlede driftsomkostninger kan gøre flykøbet op til 3,9 milliarder kroner dyrere end den samlede regning på 20 milliarder. Foto: ROSLAN RAHMAN/Scanpix (Arkivfoto)
Offentliggjort Sidst opdateret

Regningen for Danmarks nye kampfly kan i værste fald stige med milliarder, før Danmark i 2021 får sit første fly. Det skriver Politiken.

Alene usikkerhed om selve indkøbsprisen og de samlede driftsomkostninger kan gøre flykøbet op til 3,9 milliarder kroner dyrere end den samlede regning på 20 milliarder, som regeringens finansieringsplan for købet bygger på. Det viser Forsvarsministeriets egne ekspertberegninger fra ministeriets såkaldte kampflykontor.

Risikoen for prisstigning på F-35 vurderes til 25 procent mod ti procents chance for prisfald. For konkurrenternes vedkommende er der fem procent risiko for prisstigning og en tilsvarende chance for prisfald.

Årsagen til den markante forskel er usikkerhed om, hvorvidt Lockheed Martin, der står bag den ønskede model F-35, rent faktisk kan bygge flyene til den pris, de lover, samt manglende erfaring med driftsomkostningerne.

Kampflykontoret skriver, at der ikke findes “erfaringsbaserede estimater for omkostninger til anskaffelse og drift (for F-35, red.) i samme omfang som for de to øvrige kandidater”.

Størst usikkerhed til dollarkurs

Den største usikkerhed knytter sig til den amerikanske dollarkurs, som afgør anskaffelsesprisen, og som også får indflydelse på flyets såkaldte levetidsomkostninger.

Forsvarsminister Peter Christensen (V) vil ikke sige, om Danmark i værste fald skal have færre fly end de planlagte 27, eller om der skal findes ekstra penge.

– Det vil vi forholde os til, hvis situationen opstår. Jeg er optimist, så det tror jeg ikke sker, siger Peter Christensen til Politiken.

Hvis køb og drift bliver dyrere, kan Danmark så klare sig med færre fly end de 27?

– Nej, ikke i forhold til at løse de opgaver, som F-16 løser i dag, siger Peter Christensen til Politiken.

Risikoen skal afdækkes

Socialdemokraternes forsvarsordfører, Henrik Dam Kristensen, siger til Ritzau, at en usikkerhed på så stor en procentdel ikke er til at leve med.

– Vi har kort berørt det på vores første møde i går (torsdag, red.), og jeg tror, at alle, også regeringen, er enige om, at vi ved de kommende forhandlinger skal have afdækket risikoen. Det er en af de mange udestående, som det er, siger Henrik Dam Kristensen.

– Når vi laver en aftale, så skal vi kende prisen, så sikkert som muligt. Og her er der en række muligheder, som vi kan gøre brug af, herunder en risikoafdækning via Nationalbanken, siger Henrik Dam Kristensen.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS