PostNord i frit fald

Ny postaftale ophæver befordringspligt og sætter postmarkedet frit. Årlig millionstøtte til PostNord fjernes

Offentliggjort Sidst opdateret

Regeringen har sammen med Liberal Alliance, De Konservative, De Radikale, Alternativet og Nye Borgerlige indgået en aftale om fremtidens indretning af postområdet.

Som led i aftalen ophører befordringspligten, som tilsiger, at staten skal sikre udbringning af breve og pakker i hele landet.

Antallet af breve falder

Befordringspligten varetages i dag af PostNords danske afdeling.

Da opgaven er blevet mere underskudsgivende i takt med de faldende brevmængder, kompenserer staten PostNord med et trecifret millionbeløb årligt.

Seneste postaftale udløb i 2019. Siden da har det været op til transportministeren at lave midlertidige aftaler med PostNord.

- Derfor er det glædeligt, at der nu er opnået bred enighed om en tidssvarende postlov, som omfavner vores politiske ønske om ensartede priser på tværs af landet og borgernes frie valg af brev- og pakkeleverandør i hele Danmark, udtaler transportminister Thomas Danielsen (V) i en pressemeddelelse.

Vil undersøge markedet

Allerede i aftaleudkastet var der lagt op til en ophævelse af befordringspligten, hvilket har skabt nervøsitet for, om det vil gå ud over pakke- og brevsendingerne i yderområderne.

Af den nye aftale fremgår det, at Trafikstyrelsen med jævne mellemrum vil gennemføre undersøgelser af markedet med henblik på at vurdere, om det frie marked kan levere landsdækkende posttjenester til ensartede priser uanset geografisk placering.

Skulle der mod forventning opstå udfordringer med postleveringen i eksempelvis landdistrikterne, kan regeringen gribe ind og i yderste konsekvens sende opgaven i udbud.

Særlig ordning

- Det har været afgørende for os i disse forhandlinger, at alle danskere i hele landet fortsat har mulighed for at sende og modtage breve, udtaler transportordfører for Socialdemokratiet Thomas Monberg i pressemeddelelsen.

Med ophævelsen af befordringspligten fjernes den årlige millionstøtte til PostNord.

- Nu er det slut med at sende skattepenge efter en befordringspligt, som markedet uden problemer kan løfte. Nu kan danskerne se frem til, at andre bedre kan komme til. Jeg er ikke i tvivl om, at det vil give bedre service til de rigtige priser, udtaler transportordfører for Liberal Alliance Jens Meilvang.

I den nye postaftale indgår der også en særlig ordning for småøerne, som ifølge aftalepartierne kan se frem til bedre betjening end tidligere.

Sker næste år

Med aftalen bliver der således investeret i postanlæg på alle småøer, så det også her bliver muligt at vælge frit, hvem der skal komme med breve og pakker.

Derudover vil staten fortsat støtte blindeforsendelser og udlandspost. På disse områder vil der blive iværksat udbud.

Ændringerne i postloven træder i kraft 1. januar 2024. Dog vil der blive iværksat overgangsordninger på de relevante områder.

Med en ny postaftale bliver statsstøtten til PostNord fjernet, og markedet for omdeling af breve og pakker i Danmark sættes frit. (Arkivfoto).
Med en ny postaftale bliver statsstøtten til PostNord fjernet, og markedet for omdeling af breve og pakker i Danmark sættes frit. (Arkivfoto).

PostNord Danmark

Læs her om PostNord Danmark:

* PostNord-koncernen er ejet af den danske og svenske stat i fællesskab og er i Danmark reguleret af Postloven, som hører under Transportministeriet.

* Den nordiske postgigant blev skabt 24. juni 2009 med en historisk sammenlægning af Post Danmark A/S og det svenske Posten AB.

* I dag er PostNord aktiv i alle de nordiske lande.

* PostNord Danmark har 10.000 ansatte, som tager sig af breve, pakker, magasiner, reklamer og varer for private og erhvervskunder i Danmark og Norden.

* En stor strukturændring vil dog betyde, at der skal være 1000 færre ansatte om året i posten de kommende år.

* Et bredt politisk flertal enedes i maj 2016 om en aftale, der ophæver PostNord Danmarks pligt til at dele breve ud fra dag til dag og gav grønt lys til, at et standardbrev må være fem dage undervejs.

* Det sker, på baggrund af at interessen for at sende klassiske breve er styrtdykket.

* Faldende brevmængder betyder store forandringer for postvæsnet. Posthuse er lukket i stor stil og i stedet flyttet ind som postskranker i supermarkeder og på tankstationer.

* Samtidig er portoen blevet dyrere. Et almindeligt brev koster otte kroner i porto. Hvis brevet skal være fremme dagen efter, sendes det som et såkaldt quickbrev med frimærker for 27 kroner.

Kilder: PostNord, Ritzau.

Powered by Labrador CMS