Post Nord har røde ører over fejlleverede cpr-numre

Menneskelig fejl sendte fem millioner cpr-numre galt i byen. Svært at gardere sig imod, siger Post Nord.

Menneskelig fejl sendte fem millioner cpr-numre galt i byen. Svært at gardere sig imod, siger Post Nord. Arkivfoto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2016
Offentliggjort Sidst opdateret

Det var Post Danmark – som nu hedder PostNord – der var ansvarlig for, at flere end fem millioner danske cpr-numre og helbredsoplysninger havnede hos et kinesisk firma.

Det indrømmer Morten Nielsen, der er kommunikationschef hos PostNord.

– Vi kender desværre ikke de præcise detaljer, da den pågældende medarbejder ikke længere er ansat. Men der er tale om en menneskelig fejl, som vi er frygteligt kede af, siger han.

To cd’er havnede det forkerte sted

De personlige oplysninger blev i 2015 sendt i et brev med to cd’er, der indeholdt personnumre og data på 5,28 millioner personer og ved en fejl havnede hos firmaet Chinese Visa Application Centre på Østerbro.

Brevet blev sendt som anbefalet brev og var adresseret til Danmarks Statistik.

Spørgsmål: Når man sender et brev anbefalet, burde det give afsenderen sikkerhed for, at det finder frem til rette modtager. Hvordan kan det her ske?

– Man kan aldrig gardere sig 100 procent mod menneskelige fejl. Det må ikke ske, men det er det, og det er vi utroligt kede af, siger Morten Nielsen.

Var nærmest ikke væk

Ifølge Sundhedsdatastyrelsen rundede det fejlleverede brev kun en enkelt ansat i den kinesiske virksomhed. Og vedkommende afleverede straks brevet til den rette modtager hos Danmarks Statistik, som har kontor ikke langt fra kineserne.

Derfor bør danskerne ifølge styrelsens direktør, Lisbeth Nielsen, ikke være nervøse for, at deres sundhedsoplysninger ligger frit fremme.

Spørgsmål: Hvordan vil I sikre jer, at sådan noget ikke sker igen?

– Jeg tror ikke, der er nogen medarbejdere, der er i tvivl om, at breve skal frem til rette modtager til rette tid, og at anbefalede breve skal afleveres med en underskrift. Vi har meget røde ører og er kede af sagen, så alle vil være ekstra opmærksomme i fremtiden, siger Morten Nielsen.

Årsagen til, at den ansvarlige PostNord-medarbejder ikke længere er i virksomheden, har ikke noget med sagen at gøre, oplyser Morten Nielsen.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS