Populære danskerbiler slagtes i crashtest
Tre populære biler hos danskerne er blevet kørt agter ud i en ny sikkerhedstest.
En ny og yngre model er mantraet for mange, når det kommer til de store valg i livet. Og om man vil det eller ej, så er det altså ikke altid, at en bil kan holde for evigt.
Artiklen fortsætter under videoen.
Hvor man i kærlighedslivet håber, at kærligheden aldrig ruster, så må man bare erkende, at der kommer et punkt i en bils liv, hvor man er nødt til at opgive at få den ud på vejen igen. For mange betyder det, at de skal finde en ny bil, som skal transportere dem land og rige rundt.
I Danmark er et af de mest populære valg, når bilen skal skiftes, at få en af de såkaldte mikrobiler, der er både billigere og nemme at parkere i bybilledet. Men i en omfattende crashtest fra Euro NCAP viser, at de små mikrobiler langt fra er så holdbare, hvis uheldet er ude.
I 2018 er 83 biler blevet testet, hvoraf 62 har fået de maksimale fem stjerner, men i december-måned er hele ti biler blevet testet – og her er det langt fra alle, der har levet op til de skrappe krav.
Populær trio fejler
I årets sidste test er tre af de mest populære mikrobiler blevet testet igen. Det skriver FDM. Og hvor de alle tre fik fem stjerner i Euro NCAP-testen tilbage i 2011, så er billedet en anelse mere mat og dystert her i 2011.
Bilerne VW UP, Skoda Citigo og Seat Mii, der alle er produceret af Volkswagen-koncernen, har nemlig fået røde ører. Bilerne er nemlig kun blevet belønnet med tre stjerner – og her er en af de helt store anker, at bilgiganten har sparet den automatiske nødbremse væk.
– VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii har gennem mange år været nogle af de mest solgte biler i Danmark. Derfor er testresultatet også skuffende og afslører, at VW-koncernen tydeligvis har forsømt at opdatere sikkerheden. At bilens nødbremse er sparet væk, er i sig selv en skandale, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen og fortsætter.
– Bilerne har ganske vist fået vognbaneassistent og fartbegrænser som standard, men det ændrer ikke på, at sikkerheden samlet set er under det niveau, man bør kunne forvente. Tre Euro NCAP-stjerner er direkte pinligt for VW-koncernen, der bør genoverveje sin strategi, og opgradere sikkerheden snarest muligt.
Bør man købe?
Når en bil får tre stjerner i en sikkerhedstest, så er spørgsmålet logisk nok – bør man stadig købe dem? Hos FDM er svaret klart.
– De tre stjerner er ikke ensbetydende med, at FDM direkte fraråder dem. Men omvendt er det heller ikke biler, vi vil anbefale. Derudover betyder resultatet, at bilerne mister deres sikkerhedsfradrag på 6.800 kroner.
I 2020 skærpes kravene til sikkerhed endnu engang, men de famøse crashtests fortsætter, så man kan få svaret på – om man egentlig kan vide sig sikker.