Populær dansk app tæt på opkøb af gigant
Den danske sports-app Endomondo er tæt på at blive solgt til en stor international virksomhed
Den danske sports-app Endomondo er efter syv år på markedet meget tæt på at blive solgt. Og det er en af de helt store, men endnu ukendte, internationale giganter, der står klar til at tage pengene op ad lommen for den danske it-succes.
Det skriver Børsen.
De første tegn på et ejerskifte er her allerede, da bestyrelsen med it-rigmanden Preben Damgaard i spidsen trådte tilbage femte januar 2015. Ifølge Børsen har et salg været på tale siden foråret, og der er flere store, internationale koncerner, der har set på den danske sports-app med interesse.
Appen registrerer brugernes løb, cykelture, skiture eller andre sportsgrene og lader brugerne udfordre venner online. I 2013 tjente Endomondo 1,3 millioner kroner, mens omsætningen ikke er oplyst.
Der er opfundet mange sportsapplikationer, men blandt de største på markedet er Endomondo er en af de sidste selvstændige, der er tilbage. De øvrige er købt af andre, og en del er købt af store brands som blandt andet Nike. Endomondo er den eneste, der er dansk.
33-årige Mette Lykke er direktør og stiftede Endomondo i 2007 sammen med sine to kolleger Christian Birk og Jakob Nordenhof Jønck fra konsulenthuset McKinsey & Company. Siden da har virksomheden haft fem forskellige formænd for bestyrelsen, og selskabet har fået flere kapitaltilførsler fra ejerne. I april kom Jesper Johansen ind i bestyrelsen. Han er en person, der ifølge Børsen er kendt for at lave virksomhedshandler.
Bag Endomondo står blandt andet venturefonden Seed Capital. Holdet bag den danske sportsapplikation fik et gennembrud i 2010 på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress i Barcelona. Året efter modtog virksomheden cirka 14,3 millioner kroner i venturekapital fra Seed Capital.
I 2013 rundede applikationen 20 millioner brugere og har i dag nået 24 millioner brugere.