Polsk vognmandsdirektør snuppet i lastbil-snyd

En stor bøde og køreforbud i Danmark. Det blev konsekvensen for at pille ved lastbils kontrolapparater.

En polsk direktør fra et vognmandsfirma måtte op med den store pung for at betale bøden for snyd med køretøjets apparater. Foto: Colourbox.
Offentliggjort Sidst opdateret

Der går efterhånden ikke mange uger imellem, Newsbreak.dk kan berette om udenlandske chauffører, der fifler med lastbilers kontrolapparater. Og nu er den gal igen.

Denne gang er det to polske mænd, der skal grave meget dybt i lommerne for at betale bøden.

24. januar 2017 afslørede Tungvognscenter Syd, Sydøstjyllands Politi i forbindelse med en rutinemæssig kontrol nogle mindre uregelmæssigheder i forhold til to chauffører af en polsk lastbil.

Det erkendte begge chauffører. Alligevel valgte politiet at kigge nærmere på lastbilen. Og det skulle vise sig at være klogt, for her opdagede man flere – og langt alvorligere – overtrædelser. Det oplyser Sydøstjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Undersøgelserne viste, at der tidligere var blevet manipuleret med den polske lastbil, så både takografen, der blandt andet måler køre- og hviletiden, og hastighedsbegrænseren var blevet sat ud af drift.

Direktøren selv

Efterforskningen i sagen viste endvidere, at det var direktøren af det polske vognmandsfirma, der var skyldig i dette, da det var ham, der på daværende tidspunkt havde siddet bag rattet i forbindelse med nogle ekstra transportopgaver, som selskabet havde modtaget.

Det var derfor ham, der kom til at stå til ansvar for de grove overtrædelser.

Den polske direktør erkendte da også, da han mødte op hos Tungvognscenter Syd i Vejle mandag formiddag, at have foretaget manipulation af køretøjet, så både takografen og hastighedsbegrænseren blev sat ud af drift.

At betale

Lastbilernes takografer

  • Registrerer elektronisk oplysninger om køretøjets og førerens aktiviteter, fx køretider.
  • Lagrer oplysningerne i et elektronisk datalager, som er indbygget i takografen, og på det førerkort, som føreren skal anvende i takografen.
  • Føreren skal anvende et førerkort også kaldet et takografkort.
  • På førerkortet registreres alle førerens aktiviteter i en periode på 28 dage.
  • Når de 28 dage er gået, overskrives tidligere oplysninger på kortet.

Der blev efterfølgende betalt en samlet bøde på 87.000 kroner. Direktøren er ligeledes afskåret fra at køre i Danmark de næste seks måneder.

Powered by Labrador CMS