Politikreds: Åbenhed om fotovogne virker

Foto: Jens Thaysen/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Syd og Sønderjyllands Politi mener, at det har god effekt, at fortælle, hvor der er fartkontroller

»ATK måling på Vardevej i Tistrup. Sænk farten og pas på den skarpe sol. God dag til alle trafikanter.«

Sådan skriver Syd- og Sønderjyllands Politi på Twitter onsdag, og en lignende melding kommer hver gang, en af deres fotovogne er ude at blitze.

Den jyske politikreds var for to år siden den første, der begynde at fortælle om placeringerne af deres såkaldte ATK-vogne, og siden flere andre kredse fulgt trop blandt andet Midt- og Vestjyllands Politi og Midt- og Vestsjællands Politi.

Og åbenheden virker efter hensigten, fortæller kommunikationsrådgiver Helle Lundberg, der er ansvarlig for Twitter hos Syd- og Sønderjyllands Politi.

»Vi har kun positive erfaringer med det. Det medvirker til at få bevidstheden om, at politiet er eller kan være derude, frem i bilisternes hjerner,« siger hun.

»Og når de er mere bevidste omkring det, så bliver de også bedre til at regulere farten efter den viden, at der altså kan falde en bøde, hvis ikke man overholder hastighedsgrænserne,« forklarer Helle Lundberg.

Praksis er, at hver gang en ATK-operatør har placeret sig et sted, så er det også hans opgave at skrive på Twitter, hvor han holder, og bagefter at fortælle, hvor mange fartsyndere, der er blevet registreret.

»Vi har haft to forsøgsstrækninger, hvor vi har evalueret, om hastigheden er kommet ned. De foreløbige resultater tyder på et fald i gennemsnitshastigheden, og på den ene strækning er det endda en meget markant nedsættelse af hastigheden, der hvor vi har sat massivt ind med fotovogne,« fortæller Helle Lundberg.

Selv om indsatsen på Twitter først og fremmest handler om at få farten og antallet af ulykker og kvæstelser ned, så havde det også en signalværdi for politiet:

»Vi var lidt kede af, at vores betjente hele tiden blev beskyldt for at være pengemaskiner, og at det eneste formål, de havde med at sidde derude var at tjene bonus til vores politidirektør eller penge til staten. Men vi er aldrig nogensinde blevet målt på, hvor mange bøder vi skraber ind. For færdselspolitiet handler det overhovedet ikke om penge, det handler om at redde liv,« understreger kommunikationsrådgiveren.

Og blot fordi man fortæller om, hvor ATK-vognene står, vil det stadig i cirka en tredjedel af tilfældene komme som en overraskelse for de lidt for hurtige bilister, når politiet står i vejkanten.

»Vi måler jo også hastigheder fra patruljevogne, videovogne og motorcykler med laser og så videre, og de flytter sig jo hele tiden og fortæller ikke nødvendigvis, hvor de er henne. Så der er stadig et element af overraskelse,« siger Helle Lundberg.

Powered by Labrador CMS