Politiet sigter Uber-chauffører
Efter lang tids pres fra taxibranchen sigter politiet nu de første Uber-chauffører for pirat-kørsel
De første bilejere herhjemme er blevet sigtet for ulovlig taxakørsel, fordi de har transporteret kunder, der har brugt mobil-appen Uber, skriver DR Nyheder. Sigtelserne er foretaget af Københavns Politi i november efter lang tids pres fra den traditionelle del af taxibranchen.
– I november har vi i færdselskontroller standset og sigtet tre Uber-chauffører, som har kørt, hvad vi opfatter som pirat-kørsel – det vil sige ulovlig erhvervsmæssig persontransport, siger Søren Wiborg, politikommissær ved København Politis Færdselsafdeling, til DR Nyheder.
– Bilerne har ikke været indregistreret til erhvervsmæssig persontransport, chaufførerne har ikke haft uddannelse til det, og i enkelte tilfælde har der heller ikke været tegnet forsikring, siger Søren Wiborg om sigtelserne.
Flere sigtelser på vej
Endnu flere sigtelser kan være på vej mod Københavns over 1.000 aktive Uber-chauffører, da politiet har besluttet at sigte Uber-chauffører under almindelige færdselskontroller i københavnsområdet.
– Chaufførerne risikerer en bøde på i størrelsesordenen 5.000 kroner, og de risikerer også at få klippet nummerpladerne, hvis de fortsætter, siger politikommissær Søren Wiborg.
Han understreger over for DR Nyheder, at politiet ikke behøver en retslig kendelse for at klippe nummerpladerne på Uber-chaufførernes biler, hvis de gentagne gange bliver taget af politiet.
Siden Uber gik ind på det københavnske taximarked for et år siden har der været tvivl om, hvorvidt politiet ville gribe ind over for selskabet. Uber-ledelsen har udtalt, at selskabet arrangerer lovlig “samkørsel” – ikke taxakørsel. Men den udlægning er politiet uenig i.
– Vi følger taxalovens bestemmelser om, at biler skal være indregistreret til erhvervsmæssig personbefordring, og hvis den ikke er det, opfatter vi opfatter det som piratkørsel, siger politikommissær Søren Wiborg.
Ingen bøder
Politiet vil dog i første omgang kun gennemføre sigtelser, og der er ingen planer om at udskrive administrative bøder, da en domstol mangler at tage stilling til lovligheden i Uber-chaufførernes handlinger.
Men er det ulovligt at køre som Uber-chauffør nu?
– Ja, det er den vurdering, vi har anlagt sammen med anklagemyndigheden, og så bliver det så op til en domstol at vurdere, om det er ulovligt eller ej, siger Søren Wiborg, der ikke kan sige noget om, hvornår en dansk domstol vil tage stilling til den første konkrete Uber-sag.
I den traditionelle del af taxibranchen er man tilfreds med, at politiet har sigtet de første Uber-chauffører.
– Det er vi rigtigt glade for. Vi har ventet et år på, at der rent faktisk skete noget, siger Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd, der er brancheorganisation for taxivognmænd til DR Nyheder.
Hun ser gerne, at politiet iværksætter en målrettet aktion mod Uber-chaufførerne, der i dag triller frit rundt i de københavnske gader. Men det har politiet ikke ressourcer til.
– Der er sket meget i det seneste halve års tid, som gør, at vi virkelig skal prioritere vores indsats, og i den forbindelse er færdselsindsatsen mod Uber ikke et af de områder, vi prioriterer så højt i øjeblikket, siger politikommissær Søren Wiborg.
Uber fortætter ufortrødent
Oplysningerne om politiets sigtelser har DR Nyheder forelagt for Ubers ledelse, som fortæller, at Uber vil fortsætte med at køre i de københavnske gader.
– Der er jo ikke nogen af dem, som er blevet dømt, ligesom den politiefterforskning, der har pågået heller ikke er mundet ud i en retslig kendelse, siger Mathias Thomsen, direktør for Uber i Danmark til DR Nyheder.