Politiet betænkelige over nye busser

Rigspolitiet er betænkelige ved at indføre BRT-busser i Danmark.

BRT-busserne er endnu ikke set i Danmark. Arkivfoto: Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

(Citathistorie fra Dagbladet Køge)

Rigspolitiet har flere “færdselssikkerhedsmæssige betænkeligheder” ved, at man skal tillade lange, flerleddede BRT-busser i Danmark.

Det fremgår af et høringssvar, som Rigspolitiet har givet til en betænkning fra Færdselsstyrelsen, skriver Dagbladet Køge.

Artiklen fortsætter under videoen

Betænkningen skal bane vej for lange BRT-busser i danske storbyer som Aalborg og siden hen måske også som erstatning for Østbanen mellem Køge og Rødvig/Faxe Ladeplads samt på andre togstrækninger i Nordsjælland og Vestjylland..

Politiets betænkeligheder går først og fremmest på, at bussernes længde kan begrænse buschaufførernes udsyn, når de kører rundt i storbyerne. Men det er ikke politiets eneste betænkelighed:

“Det kan endvidere overvejes, om der i lighed med de svenske regler bør fastsættes en generel hastighedsbegrænsning på 60 km/t for ledbusser med en længde på over 18,75 meter”, skriver Rigspolitiet i sit høringssvar.

Har ikke set de danske

Politiassistent Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter understreger, at Rigspolitiets indvending kun er en anbefaling:

– Men der er tale om et køretøj, vi ikke har set i Danmark før, og hvor beskrivelserne af køretøjerne er noget vag. Så det er svært for os at bedømme, hvor stærkt det må køre. Når vi skal finde løsninger, vi ikke kender, så læner vi os jo ofte op af vores nabolande som Sverige. Det handler om at finde frem til en løsning, der lander ordentligt, men som samtidig sikrer, at vi så at sige holder folk i live, siger han.

Politiet anbefaler desuden, at BRT-busserne får en maksimal længe på 24 meter. Alternativt, at man fastsætter en grænse for, hvor meget BRT-busserne må veje.

Hastighedsbegrænsning kan blive en begrænsning

Politiets betænkeligheder er særligt interessante for lokalbanen Østbanen, fordi Transportministeriet og Region Sjælland har igangsat en undersøgelse af mulighederne for at erstatte de nuværende tog med BRT-busser. En forudsætning er dog, at busserne kan køre med samme hastighed som lokalbanens tog, der indtil for nylig kørte op til 100 km/t.

Hvorvidt det er muligt for BRT-busserne at komme op og køre 100 km/t henviser Christian Berthelsen fra Rigspolitiet til Færdselsstyrelsen.

Herfra har det ikke været muligt at få en kommentar fra de relevante fagpersoner på grund af vinterferien.

Færdselsstyrelsen tror på dem

I et høringsnotat skriver Færdselsstyrelsen dog, at problemerne med dårligt udsyn kan løses ved hjælp af kameraer uden på busserne.

Samtidig er man uenig med Rigspolitiet i, at der er behov for en generel fartgrænse på 60 km/t:

“Styrelsen har kigget på tilsvarende regler i Norge og Sverige, herunder hastighedsgrænserne. Færdselsstyrelsen vurderer dog, at en fastsættelse af en generel hastighedsbegrænsning på 60 km/t ikke er nødvendig ud fra den betragtning, at bussernes anvendelsesområde primært forventes at være inden for bymæssig bebyggelse”, skriver styrelsen i notatet.

Powered by Labrador CMS