Politi: Ustabil elcykel var medskyldig i dødsulykke

Foto: Colourbox
Offentliggjort Sidst opdateret

Bornholms Politi har særligt fokus på risici ved elcykler, efter inspektion viser, at en dårligt konstrueret ladcykel sandsynligvis var en medvirkende årsag til en ulykke, der kostede en 32-årig mand livet.

Klokken lidt i et om natten søndag den 10. august døde en 32-årig mand, efter han væltede på en delvist eldrevet ladcykel med en anden mand som passager. Cyklen væltede i et sving i Nexø på Bornholm, og den 32-årige cyklist slog hovedet så voldsomt ved styrtet, at han døde.

Bornholms Politi har nu afsluttet sin undersøgelse af ulykken, og politiet mener, at elcyklens konstruktion og lette mulighed for at komme op i høj fart formentlig bærer en del af skylden for den tragiske ulykke.

En bilinspektør har undersøgt den eldrevne ladcykel og har konstateret, at styretøjet på cyklen er dårligt konstrueret, så cyklen bliver ustabil og svær at styre ordentligt ved hastigheder over 15 kilometer i timen. Hos Bornholms Politi er man efter episoden særligt opmærksom på sikkerheden omkring elcykler.

– Det, vi har oplevet, er blandt at vi havde den har tragiske hændelse hvor selve cyklens konstruktion, og det at det var elcykel, der hurtigt kan komme op i fart, var en medvirkende årsag til ulykken, siger politikommisær Torben Steen Larsen til Newsbreak.dk.

Han er bekymret for, at dårligt konstruerede elcykler kan blive skyld i flere ulykker.

– Vi har en anden sag, hvor man rent faktisk bare kunne sætte sig op på en elcykel og dreje på et håndtag, og så kørte den af sig selv, og kunne køre ret hurtigt, og så mener jeg godt, at det kan gå hen og blive farligt, siger Torben Steen Larsen.

Det er rent faktisk ulovligt, hvis elcykler giver kraft, uden at man træder i pedalerne, men man kan ikke være sikker på, at de cykler, der bliver solgt, lever op til reglerne.

– Problemet er jo, at cykler ikke skal typegodkendes som knallerter eller andre køretøjer med motor. Det er sådan noget, vi er ved at indsamle viden om nu, for at finde ud af, om der måske bør ændres på lovgivningen, og om der måske skal laves en typegodkendelse, siger Torben Steen Larsen.

Han mener dog også, at de cykler, der overholder lovgivningen, kan udgøre en risiko.

– Det er noget, som vi gerne ser, at folk er opmærksomme på, at der kommer altså nogle ekstra kræfter, som måske kan være overraskende, og kan gøre, at det kan blive farligt, siger han.

Bornholms Politi sørger for at indberette ulykker og andre problemer med elcykler til Rigspolitiet, og så håber politikommisæren, at det er noget, der vil blive taget op på nationalt plan.

– Jeg ved, at der er flere andre kredse, der har fokus på det, for vi mener, at det kan være farligt, siger han.

Torben Steen Larsen oplyser også, at betjentene hos Bornholms Politi nu er ekstra opmærksomme på, at kontrollere elcyklerne, når de støder på dem på vejene.

Ved dødsulykken med den 32-årige, viste underøgelsen af ladcyklen også, at forbremsen fik cyklen til at trække til den ene side, mens bagbremsen kun bremsede svagt.

 

Powered by Labrador CMS