Politi advarer danske ældre
Alene i tre tilfælde i år er tre ældre sønderjyske borgere blevet franarret over 750.000 kroner.
Over 750.000 kroner har tre ældre sønderjyske medborgere fået franarret alene i år.
Derfor går Syd- og Sønderjyllands Politi nu ud og advarer landets ældre.
I et tilfælde blev udbyttet på 500.000 kroner, hvor den forurettede var en ældre kvinde i Sønderjylland. I et andet var udbyttet på 250.000 kroner, hvor den forurettede var en ældre mand i landsdelen. Og i et tredje blev udbyttet på 60.000 kroner, hvor forurettede også var en ældre, sønderjysk kvinde.
Fælles for alle hændelserne, der er fra i år, er, at de ældre borgere blev ringet op af en kriminel, som franarrede dem deres NemID-oplysninger. Og derefter blev der overført meget store beløb fra deres konti.
Nu har Syd- og Sønderjyllands Politi sammen med andre politikredse sat fokus på forebyggelse af IT-kriminalitet. Og et af budskaberne er netop, at man aldrig må udlevere NemID-oplysninger og andre personlige oplysninger til andre.
Grundigt forberedte
Vicepolitiinspektør Chr. Østergård fra Syd- og Sønderjyllands Politis Forebyggelsesenhed peger på, at fællesnævneren for de tre sager er, at de kriminelle, der ringer op, er grundigt forberedte og lyder meget troværdige.
– I to af sagerne var der tale om, at de kriminelle udgav sig for at være fra vedkommendes bank, og i det tredje udgav personen sig for at være fra telefonselskabet, forklarer Chr. Østergård.
– Og når de kriminelle så har held til at ramme rigtigt med de første oplysninger, lyder venlige, kompetente og tillidsfulde, så går de videre i drejebogen og får gradvist overbevist borgeren om, at de skal oplyse deres Nem ID-oplysninger, advarer vicepolitiinspektøren.
Fast mønster
De kriminelle arbejder efter et fast mønster, hvor de typisk indleder samtalen med at advare om, at borgerens bankkonto, computer eller mobiltelefon i disse minutter er ved at blive hacket. Men hvis der bliver handlet hurtigt, er borgerens penge og data ikke i fare. Vedkommende skal blot give personen i telefonen NemID-oplysningerne, så er alt i orden. Og for at lyde ekstra overbevisende bliver borgeren i en række tilfælde stillet videre til en ny person, der udgiver sig for at være fra for eksempel bankens sikkerhedsafdeling eller fra politiet.
– Uanset hvor troværdig personen lyder i telefonen, så vil en ægte bankrådgiver eller politimand aldrig bede om at få NemID-oplysninger, personnummer og kontooplysninger over telefonen, understreger Chr. Østergård, der samtidig fremhæver, at politiet også modtager anmeldelser, hvor de kriminelle ikke er kommet igennem med deres forehavende, fordi borgerne har været kritiske over for opkaldet.