Pizzeria-ejers mund er lige så nedadvendt som hans smilies

Han er så absolut ikke særlig tilfreds med Fødevarekontrollens rapporter.

Ejeren af pizzeria er ikke helt tilfreds med sine bøder. Foto: Colourbox.
Ejeren af pizzeria er ikke helt tilfreds med sine bøder. Foto: Colourbox.
Offentliggjort Sidst opdateret

Er du en af dem, der kigger efter smiley-rapporten i restaurantens vindue? Så er du nok gået langt forbi Avanti i Rinkenæs.

Her er der blevet uddelt flere smilies med nedadvendte mundvige. Helt uden grund, mener ejeren af Avanti Pizza.

– Se hvad klokken er. Jeg har kun solgt for 45 kroner, siger ejeren til Newsbreak.dk torsdag aften ved 18.30-tiden.

Og han er ikke i tvivl: Det skyldes de rapporter, som Fødevarestyrelsen har udfærdiget efter besøgene i hans restaurant.

– Jeg kunne forstå, hvis det havde noget med min mad at gøre, men den er jo ok, bare se på bedømmelserne på Just Eat, siger ejeren, der ikke vil have sit navn nævnt, men som er er Newsbreak.dk bekendt.

Ikke hængt op

Grunden til, at ejeren er lidt oppe i det røde felt er, at de nedadvendte mundvige er givet, fordi ejeren har haft problemer med ophængningen af de rapporter, der står i loven, skal være ophængt.

Ophængning af kontrolrapport. Bødeforelæg 2.000 kr. fremsendt. Følgende er konstateret: Kontrolrapport er ikke ophængt ved indgangspartiet. Kontrolrapporten fra seneste tilsyn d. 10. oktober 2017 er ikke hængt op. Virksomheden oplyser at den lige er taget ned fordi vinduet skal udskiftes i morgen, blev der skrevet i kontrolrapporten fra november 2017.

Smadret rude

– Det var fordi, jeg havde fået smadret min rude og den skulle udskiftes, siger ejeren, der understreger, at han er fuldt bekendt med loven.

Anvisninger vedrørende ophængning af kontrolrapport er ikke efterkommet. I virksomhedens vindueskarm ligger kontrolrapport fra 10. oktober 2017, som er itu – ifølge virksomhedens ejer er den ikke ophængt i vinduet, fordi den er i stykker/våd og ødelagt, står der i næste rapport, der er fra 24. januar 2018.

– Den var våd og ødelagt, siger ejeren.

Han mener heller ikke at skulle have modtaget sidste nye rapport, noget som Fødevarekontrollen dog har flere kvitteringer for.

Pizzeria-ejeren mener, at der nærmest drives en form for hetz.

– Jeg har forklaret dem, hvordan det hele hænger sammen, men de er ligeglade, siger han.

Kan ikke betale

Han mener, at straffen – som lyder på tusinder i bøde – er alt for hård.

– Hvordan skal jeg betale, når jeg ingen penge har, spørger han.

Nu frygter han, at forretningen må lukke. Og skyder altså skylden på Fødevarekontrollen, der uddeler bøderne.

Indtil videre må han dog leve med, at den sidste rapport, som altså har den mest trælse smiley af slagsen, hænger i hans vindue.

Det kontrollerer Fødevarestyrelsen

På kontrolrapporten er der en række kontrolområder.

Ved hver kontrol bliver et af tre hygiejneområder samt egenkontrollen og offentliggørelsen af resultaterne kontrolleret. Det er forskelligt, hvad der derudover bliver kontrolleret ved det enkelte besøg. Over tid bliver alle områder kontrolleret.

Her er nogle eksempler på, hvad der bliver kontrolleret i butikker og restauranter med salg til forbrugerne:

  • Hygiejne
  • Er køleskabet koldt nok?
  • Er der gamle dejrester i røremaskinen?
  • Er lokalerne i orden?
  • Virksomhedens egenkontrol
  • Virksomheden skal selv overvåge, at fødevarernes holdbarhed er i orden ved modtagelse, at temperaturen, de opbevares ved, er kold nok og så videre. Fødevarestyrelsen kontrollerer, at virksomhedens egenkontrol er i orden.
  • Mærkning og information
  • Kan delikatessen oplyse om skinkesalatens ingredienser og holdbarhed? Hvis ikke skal der være mærkning på bakken. Er der dansk mærkning på varerne
  • Godkendelser m.v.
  • Må virksomheden overhovedet sælge de varer, den gør?
  • Særlige mærkningsordninger
  • Har virksomheden dokumentation for, at de indkøbte økologiske varer rent faktisk er økologiske? Er den obligatoriske mærkning af oksekød (som er indført i forbindelse med fund af kogalskab) korrekt?
  • Varestandarder
  • Er der et skilt med angivelse af størrelse og klasse ved løssalg af kartofler?
  • Er der angivet hvilke tilsætningsstoffer, der er anvendt i produkterne?
  • Er der for meget nitrit i slagterens spegepølse?
  • Forureninger
  • Er der svampegifte i pistacienødderne?
  • Emballager m.v.
  • Afgiver keramikken for meget bly eller cadmium?

Kilde: Fødevarestyrelsen

Du kan se rapporten fra 15. november 2017 HER og den fra 24. januar 2018 HER.

Powered by Labrador CMS