Pilot skrumper af katapultsæde-tur

Der går lidt tid før nakke- og ryghvirvler bliver rettet ud igen, så piloter vil være et par centimeter lavere, når de har skudt sig ud med et katapultsæde. Foto: Wikipedia
Offentliggjort Sidst opdateret

F16-piloten, der tirsdag måtte skyde sig ud af sit fly med katapult-sæde, blev trykket godt og grundigt sammen.

Når en pilot skyder sig ud af flyet med katapultsæde, belastes kroppen så meget, at han skrumper et par centimeter i højden. Det fortæller Karsten Marrup, major og chef for Center for Luftoperationer på Forsvarsakademiet, i kølvandet på tirsdagens havarerede F16-fly i Nordsøen.

»Rygsøjlen og nakkehvirvlerne bliver trykket sammen, så piloten et kort stykke tid bagefter er et par centimeter kortere, men han bliver strakt ud igen,« siger han.

En katapult-tur er en barsk omgang. Inden piloten skyder sig ud med katapultsædet, skydes glasset i cockpittet væk. Herefter sendes pilotens sæde ud af flyet ved hjælp af sprængladninger. Derefter udløses en faldskærm, der sørger for, at piloten lander sikkert ved den redningsflåde, som er en integreret del af udstyret.

Kontrolleret havari

Tirsdagens havari var kontrolleret, så piloten havde tid til at forberede sig, inden han skød sig ud. Samtidig kunne man nå at sikre, at der ikke var skibe i nærheden.

Piloten blev kort efter havariet samlet op af en af Forsvarets egne helikoptere. Han har det godt efter omstændighederne.

Da man er i gang med at undersøge episoden, kan Karsten Marrup ikke udtale sig i detaljer om sagen. Men generelt siger han om et kontrolleret havari.

»Man kan kontrollere det i den forstand, at piloten afleverer flyet i en retning, i en højde og med en hastighed, så han ved, at det falder i vandet om kort tid,« siger han.

Selv hvis der opstår en pludselig krise ombord, vil piloten forsøge at sende flyet i den retning, hvor det gør mindst skade ved nedstyrtning.

»Så vil man som pilot som noget af det sidste altid prøve, hvis man altså kan, at vende flyets næse i den rigtige retning, inden du skyder dig ud,« siger Karsten Marrup.

Brag og slag i ansigtet

Et havari som tirsdagens sker uhyre sjældent. Vi skal helt tilbage til april 2001 for at finde det seneste tilfælde.

Dengang var det F-16 piloten Allan O. Jensen, som måtte udløse sit katapultsæde. Han forlod flyet, da det var faldet fra cirka seks til to kilometers højde.

Raketmotoren under hans sæde skød ham 100 meter væk fra flyet, der var ude af kontrol og fortsatte sit fald mod havoverfladen vest for Thyborøn.

»Der lød et brag, da canopyen (plexiglaslåget over ham, red.) sprang af, og jeg fik et slag i ansigtet fra vinden. Det næste jeg så, var faldskærmen, der var foldet ud, og så mine støvler,« forklarede Allan O. Jensen efterfølgende til Berlingske.

Powered by Labrador CMS