Philip kunne være blevet dræbt: Nu beder han alle huske dette
For 22-årige Philip Hansen kunne det være endt helt galt. Det kan det også for dig.
Vi har sagt det, eksperter har sagt det, meteorologer har sagt, og mekanikere har sagt det. Få nu sat vinterdæk på bilen.
Sidste chance for at nå det inden den drilske og lumske nattefrost er for længst overskredet, og med søndagens vejrudsigt in mente er det bare med at komme i gang, hvis du endnu er en af dem, der ikke har fået skiftet.
22-årige Philip Hansen fra Lolland er én af de, der lørdag formiddag ikke havde fået skiftet til vinterdæk – og han fortæller søndag til Newsbreak.dk, at det var tæt på at koste ham livet. Selv var han sikker på, at det var slut. Et overstået kapitel. Han er overbevist om, at sikkerhedsselen reddede ham.
Mekanikerens, den værste
Egentlig er Philip en del af branchen, der om nogen bør kende vigtigheden af at skifte til vinterdæk. Han arbejder nemlig til daglig som mekaniker.
– Mekanikerens bil er altid den værste, som man siger. I to uger har jeg haft travlt med at sætte vinterdæk på andres biler – min søsters blandt andet – og lørdag havde jeg endelig tid til at få skiftet mine egne, fortæller han.
Så langt nåede han bare aldrig lørdag formiddag. Godt to kilometer efter at have forladt forældrenes hjem ved Kramnitze gik det galt for Philip, og han så pludselig en mark – og døden – i øjnene.
Godt af sted ved 10-tiden lørdag morgen på landevejen. Ikke mange biler og masser åbne vidder. Sådan ser det ofte ud på de danske landeveje – men lørdag er anderledes.
– Jeg kører maksimalt 60 km/t og er en erfaren bilist, men allerede i det andet sving, jeg kommer til, kan jeg se, at vejen spejler helt vildt. Jeg tænker “nu lever bilen sit eget liv”, mens jeg forsøger at kontrastyre og alverdens andre manøvrer. Intet virker, fortæller han.
Overraskelsen
Hos dækimportørerne er de vant til at høre mange mærkelige forklaringer på de manglende vinterdæk. I Danmark er der ikke noget lovkrav om at iføre bilen vintersutter, og det skaber mange farlige situationer – fordi nogle lader være.
– Hvert år bliver mange danske bilister overraskede over vinterens første store snefald. Men forinden har vi fået advarsler i form af morgener med isglatte veje, og det sker netop nu. Derfor er det tid til at få vinterdæk på bilen, har Dækimportørforeningens formand Kenneth Saust tidligere sagt.
Dæktællinger fra foreningens medlemmer viser, at cirka 12 procent af bilisterne i Danmark slet ikke går op i dæksikkerhed. De kører i stedet uanfægtet videre på sommerdæk, når det er vinter. For nogle handler det om at spare pengene til et sæt dæk. Besparelsen kan bare lynhurtigt blive til en stor udgift.
I værste fald betaler du med livet.
“Nu er det slut”
Præcis sådan tænkte Philip Hansen, da han efter få sekunders sortnen pludselig stirrer direkte gennem forruden ned i en frosthård mark. Han sidder stadig i sin peugeot, men der er noget fundamentalt i vejen med vinklerne.
– Lige i det øjeblik når jeg at tænke “nu er det slut”, og så vælter bilen forover ned på taget. Bilen er helt færdig, alt er kastet rundt inde i den.
Mekanikeren er overbevist om, at sikkerhedsselen er den eneste årsag til, at han overhovedet er i stand til at fortælle historien til Newsbreak.dk.
– Jeg har været heldig, og nu vil jeg bare gerne have, at folk får indset, at der – uden vinterdæk – ikke skal ret meget til, før det går galt, siger han.
Philip slap med to-tre trykkede ribben, en forstuvet albue og småknubs.
Nye regler i Tyskland
Når du nu efter at have læst Philips beretning beslutter dig for, at nu skal det være. Så er her en vigtig information, hvis du har planer om at besøge vort naboland mod syd. I Tyskland tør de nemlig godt lovgive om vinterdæk – og reglerne er lige blevet strammet.
I Tyskland skærpes reglerne ved vinterkørsel fra nytår, idet vinterdæk fremover defineres som dæk, der bærer snefnug-symbol (3PMSF – Three Peak Mountain Snowflake) og ikke blot som hidtil bærer mærkningen M+S.
M+S-mærkede dæk kan fortsat anvendes i en overgangsperiode indtil 30. september 2024, men de skal være produceret indtil 31. december 2017 (DOT5217). Dæk produceret fra og med 2018 skal være mærket med 3PMSF, hvis de anvendes i vinterføre i Tyskland.
I praksis betyder det, at danske bilister med ærinde i Tyskland kan køre deres vinterdæk ned, og når man køber nye, skal man så blot være opmærksom på, at dækkene er snefnugmærkede.
Det kan du læse mere om i artiklen: Før du skifter til vinterdæk: Ny regel stiller nye krav.