Pensionsfejl rammer flere tusinde kunder
AP Pension forventer at bruge 20 millioner kroner, efter at kunder har fået for lavt eller for højt afkast
AP Pension har opdaget en fejl i en it-proces, som betyder, at op til 4359 nuværende og tidligere kunder, kan have fået et forkert afkast af deres opsparing.
Det skriver pensionsselskabet i en pressemeddelelse.
- Sådanne fejl bør selvfølgelig ikke ske, og derfor har vi også ændret den proces, hvor fejlen opstod, så det ikke sker igen. Det er en fejl, som vi påtager os det fulde ansvar for, og kunderne vil blive kompenseret, så ingen kunder vil blive belastet økonomisk, siger Thomas Møller, som er finansdirektør i pensionsselskabet.
Orienteret via e-boks
Alle de kunder, som er berørt af fejlen, er blevet orienteret mandag via e-Boks.
De kunder, som har fået et lavere afkast, end de skulle have haft, vil blive kompenseret. Har man fået et for højt afkast, kan man til gengæld beholde pengene.
Konkret har selskabet opdaget en fejl i en automatiseret proces i forbindelse med ændring af policer.
Fejlen betyder, at kunder kan have fået utilstrækkelig information eller have været placeret i et forkert investeringsprodukt, lyder det i pressemeddelelsen.

20 millioner
Til Børsen oplyser Thomas Møller, at det er omtrent halvdelen af de berørte kunder, som har fået et højere afkast, end de skulle have haft.
Ifølge pressemeddelelsen forventer AP Pension at skulle bruge 20 millioner kroner på kompensationen.
Kompensationen er indregnet i årsregnskabet, lyder det.
Kunderne vil inden udgangen af marts 2025 blive orienteret om, hvad det betyder for dem.
Ifølge det seneste årsregnskab er der knap 500.000 kunder i AP Pension.
I november kom det frem, at der også var en lille gruppe kunder i Nordea Pension, som havde fået et forkert afkast grundet en it-fejl.