PC-gigant vil brede sig i Danmark
Hver tredje solgte PC i Danmark kommer nu fra kinesiske Lenovo, som håber på at få vigtige statsaftaler i hus og nu vil tage servere under armen på kundebesøgene.
Hver tredje solgte PC i Danmark kommer nu fra kinesiske Lenovo, som håber på at få vigtige statsaftaler i hus og nu vil tage servere under armen på kundebesøgene.
Den kinesiske PC-gigant Lenovo fortsætter med at befæste sin stilling som nummer 1 i Danmark og står nu bag lidt mere end hver tredje solgte PC i Danmark. Fremover skal der dog vindes marked på en bredere front.
»Vi har en vækst på 30 procent i omsætningen det seneste år og har lagt en halv milliard kroner oven i regnskabet. En stor del af væksten kommer stadig fra PC-salget. Her er vi på et år vokset fra en markedsandel på 31 procent til nu 37 procent, hvor den nærmeste konkurrent ligger på 18 procent,« fortæller Jørn Rønning, administrerende direktør for Lenovo Danmark.
Det er især Lenovos Yoga-PCer, hvor den trykfølsomme skærm kan klappes helt rundt, så den kan bruges som en tavle-PC, der bidrager til at give Lenovo opmærksomhed.
Satser på en statsaftale
»Selv om vi har en stor markedsandel, er der stadig mulighed for at skabe vækst. Forventningerne til PC-salget i Danmark står ikke just i vækstens tegn, så vi er klar over, at der skal stort fokus på at skabe vækst på andre områder. Jeg tror dog stadig, at vi kan komme lidt højere op. Vi har vundet aftalen med Kommunernes Landsforening om at levere PCer de næste tre-fire år, og vi er med i opløbet om Moderniseringsstyrelsens PC-aftale, som afgøres endeligt inden jul. Lenovo har ikke tidligere haft adgang til staten, så her vil et nyt marked kunne åbne sig for os,« mener Jørn Rønning.
Microsofts lancering af Windows 10 i juli har ikke haft en synderligt stor effekt.
»I alle tilfælde ikke her og nu. Men vi tror, at flere og flere af de store kunder vil skifte fra nu Windows 7 til Windows 10 og dermed kunne bruge f.eks. den bedre brugerflade og samspillet mellem PCer og tavle-PCer. Flere og flere bruger ikke bare PCen som arbejdsredskab. Forbrugsmønsteret ændres, også hos virksomheder, hvor nye teknologier betyder en bredere brug af udstyret,« siger Jørn Rønning.
På tavle-PC-salget »kan vi gøre det meget bedre«, mener Lenovo-direktøren. Og Lenovos mobilsatsning med opkøbet af den amerikanske mobilproducent Motorola er ifølge ham »i den spæde start«.
»Det er et hårdt marked at komme ind på. Vi har fået nogle markedsandele, men de er endnu encifrede,« siger Jørn Rønning.
Servere med under armen
Derimod har opkøbet og overtagelsen af IBMs serverdivision fra 1. januar i år båret frugt.
»Jeg er rigtigt tilfreds. I dag har vi 15 medarbejdere, som udelukkende sælger disse servere, og alle andre sælgere har også fået den hårde pakke med, så ressourcerne er tredoblet. Vi har øget omsætningen i serversalget hvert kvartal siden overtagelsen og er kommet med i statens og kommunernes indkøbsaftale, SKI, hvad IBM ikke var før,« siger Lenovo-direktøren.
Men der skal også satses på nye veje, for den samlede PC-salg går tilbage, hvad også tavle-PC-salget gør.
»Derfor er servere klart et af vækstområderne for den danske forretning. Vi ligger på en markedsandel på 22-24 procent på servere, og min målsætning er inden for overskuelig fremtid at nå 30 procent. Det gør vi ved synergien. Vores meget store kunder køber lige nu PCer men ikke servere, og i de offentlige aftaler har vi de seneste fire år ikke haft »license to sell«. Vi tager den ret brede tilgang og udnytter de relationer, som vi har til storkunderne,« siger Jørn Rønning.
Ny niche: spilcomputere
En ny niche er ægte spilcomputere, altså dem, som de krævende computerspillere bruger.
»Det er stadig et nichemarked, men masser af unge vil gerne bruge ekstra penge på at købe en kraftig spil-PC, og det er et område, som Lenovo ikke har gjort så meget ud af tidligere men nu satser på. Og det er ikke så småt et marked, at det er ligegyldigt,« understreger Lenovo-direktøren.
Lenovo Danmark har i dag 75 ansatte, de fleste på hovedkontoret i Søborg.