Pas på: Disse svindlere har frit spil i Danmark

Stol aldrig på et telefonnummer – for danske teleselskaber beskytter ikke deres kunder mod falske sms'er og snyde-opkald.

Offentliggjort Sidst opdateret

Citathistorie: Ingeniøren.

– Ingen kan stole på de afsendernumre, vi ser på vores mobiler. Hverken når det er mor, lægen, bankrådgiveren eller chefen, der ringer eller skriver, siger Torben Rune, der er telekonsulent for blandt andet de danske teleselskaber.

Hans advarsel kommer som kommentar til en undersøgelse foretaget af Ingeniørens it-medie Version2, der viser, at danske numre nemt og billigt kan angribes med såkaldt spoofing – uanset hvilket teleselskab nummeret har hjemme hos.

Det betyder i praksis, at alle kan få det til at se ud, som om de ringer eller skriver fra ethvert dansk nummer. Om nummeret så tilhører statsministeren, din personlige bankrådgiver, din chef eller din mor.

– Spoofing er et reelt samfundsproblem, især i Danmark, hvor vi er så digitaliserede, siger Sune Gabelgård, der er chef for antisvindel-afdelingen i Nets, der driver og sikrer det danske NemID.

Han hentyder til, at man som dansker bliver hårdt ramt, hvis ens NemID for eksempel bliver franarret med spoofing. Alt er samlet og digitaliseret ét sted. Problemets omfang skyldes blandt andet, at det er så nemt og intuitivt at snyde telefonsystemet.

Der findes en teknisk løsning, der kan forhindre spoofing, men ifølge de danske teleselskaber skal den implementeres globalt, hvis den skal give mening:

– Det er ikke særlig sandsynligt og slet ikke i de lande, hvor vi primært ser spoofing komme fra, skriver Rikke Therkildsen fra teleselskabet 3.

Lignende svar lyder fra tre andre teleselskaber.

Version2 ville gerne have spurgt Erhvervsstyrelsen, der er telemyndighed i Danmark, og Center for Cybersikkerhed, hvad de gør ved spoofing i Danmark. Men ingen af myndighederne er vendt tilbage inden deadline.

I galleriet ovenfor kan du se gode råd til, hvordan du undgår telefonsvindel.

Powered by Labrador CMS