Parkeringsbøder ender i Højesteret
Bilister fik bøder, da de indtastede deres nummerplader forkert. Højesteret skal afgøre, om det er rimeligt.
Selv om to bilister havde betalt for at parkere deres bil i København, fik de begge en parkeringsbøde, fordi de ikke havde indtastet deres nummerplader korrekt.
Torsdag kommer sagerne om parkeringsbøder for landets øverste domstol, som skal afgøre, om det er rimeligt, at fejlene skal udløse en parkeringsbøde.
Begge bilister betalte for parkeringen ved en betalingsautomat. Der blev ikke udskrevet en fysisk billet, men oplysningerne om betaling blev sendt til en online database.
Uheldigvis for bilisterne havde de begge lavet en fejl, da de indtastede deres registreringsnumre i forbindelse med betalingen. Den ene tastede et bogstav for lidt, den anden et bogstav for meget.
Det betød, at parkeringsvagten ved et opslag i databasen ikke kunne se, at de havde betalt for parkeringen, og de fik en bøde.
Dokumentation
Københavns Kommune oplyste dengang til Newsbreak.dk, at afgifterne var pålagt korrekt, men ifølge landsretten skulle Københavns Kommune eftergive afgifterne, da bilisterne i begge tilfælde kunne dokumentere, at de havde betalt, men at de altså også havde begået en tastefejl.
Bilisterne ville ikke finde sig i bøderne og gik til retten. Men det blev de ikke meget klogere af.
I den ene sag sagde fogedretten, der hører under byretten, at det er bilistens ansvar at sørge for, at de indtastede oplysninger er korrekte. Bilisten blev derfor dømt til at betale bøden.
I den anden sag nåede fogedretten til en anden konklusion. Selv om bilisten har ansvar for at oplysningerne er korrekte, kunne kommunen i den konkrete sag identificere bilen og konstatere, at der var betalt for parkering. Retten ophævede derfor parkeringsbøden.
Tilladelse fra Procesbevillingsnævnet
Normalt kan bødesager ikke ankes, men Procesbevillingsnævnet gav tilladelse til, at begge sager blev anket til landsretten.
I februar og marts sidste år blev sagerne afgjort i henholdsvis Vestre og Østre Landsret.
Begge landsretter bestemte, at bøderne skulle annulleres, selv om bilisterne havde lavet en fejl i indtastningen.
Københavns Kommune søgte derefter om tilladelse til at bringe sagen for Højesteret.
“Juridisk grund under fødderne”
Newsbreak.dk talte i april 2019 med Jesper Borch, enhedschef for Center for Parkering ved Københavns Kommune om sagen. Han fortalte dengang, at de i kommunen tager de to landsretsdomme alvorligt, og forklarede, hvorfor kommunen ville have sagerne prøvet ved Højesteret.
– Vi vil gerne have helt sikker juridisk grund under fødderne, og derfor har vi ansøgt procesbevillingsnævnet om lov til at indbringe sagen for Højesteret, sagde Jesper Borch.
Kommunen fik tilladelse fra Procesbevillingsnævnet, og torsdag skal dommerne i Højesteret så høre parterne argumenter.
Dommen falder først på et senere tidspunkt.
Tidligere sager
FDM har tidligere skrevet i en pressemeddelelse, at kommunen senest har tabt en sag, hvor kommunen havde udstedt en parkeringsafgift til en bilist, der havde tastet et ciffer for meget ind på automaten, da vedkommende registrerede sin parkering.
FDM skrev i februar 2019, at Østre Landsret slog fast, at man ikke kan fastholde en p-afgift, hvis det eneste, bilisten har gjort forkert, er at taste ét ciffer forkert, når vedkommende har registreret parkering.
Ifølge Berlingske valgte FDM at føre sagen mod kommunen til at starte med, fordi man havde modtaget over 100 henvendelser fra bilister, der havde haft enslydende oplevelser med at få en parkeringsafgift af Københavns Kommune.