Parkerings-kaos i København forhindrer servicevogn i at komme frem

Arkivfoto: Colourbox
Offentliggjort Sidst opdateret

En ny undersøgelse cementerer behovet for bedre parkerings-forhold i København. Servicevogne kan ikke komme frem

Med ny undersøgelse dokumenteres servicebilernes voldsomme problemer med parkering og fremkommelighed i København. Ni ud af ti københavnske virksomheder i erhvervsorganisationen TEKNIQ oplever, at forholdene for servicevognene hæmmer væksten.

Parkerings-forholdene og fremkommeligheden i København er nu så grelle, at besværet med at finde plads til servicebilen koster arbejdspladser, fordi virksomhedernes omkostninger og priser stiger. Den melding kommer fra ni ud af ti københavnske medlemmer af erhvervsorganisationen TEKNIQ, som har installationsvirksomhederne som medlem.

– Alle som har prøvet at zigzage sig vej gennem byen om morgenen kan levende forestille sig, hvor umuligt det er at rykke hurtigt ud til et sprunget vandrør, en utæt gasledning eller komme frem med materialer til en af de store energirenoveringer i ministerierne på Slotsholmen, siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ.

– Når servicefolkene heller ikke kan finde en p-plads, når de omsider når frem, så er det klart, at 93 procent af vores medlemmer i København mener, at Københavns trafikforhold er en barriere for vækst, siger Tina Voldby.

Undersøgelsen viser, at København er det sted i landet, hvor der er størst problemer med fremkommelighed og parkering – og det er en ren vækst-hæmmer.

– Lad os nu få den forsøgsordning, vi har talt om i årevis, med p-pladser som er forbeholdt servicebiler i dagtimerne. Desuden er der meget at gøre her og nu. Lap hullerne i vejene. Ryd sneen hurtigt. Fortæl om vejarbejde i god tid. Lav forståelige omlægninger af trafikken. Tag hensyn til, at erhvervslivets biler er en nødvendig og ønsket trafik i København, opfordrer Tina Voldby.

De vanskelige forhold for erhvervslivets biler gør det desuden dyrere end nødvendigt at bo og drive virksomhed i København.

– Forbrugerne betaler mere, når teknikerne bruger længere og længere tid på at lede efter en p-plads. En plads, der kan ligge så langt væk, at der skal bruges endnu mere tid på at rende rundt i gaderne for at bære værktøj og materialer fra bilen og hen til kundens adresse. Det kan lyde som en lille ting, men for de kunder, som skal betale den forhøjede regning, er det en stor forhindring for at få håndværkerhjælp i hjemmet eller virksomheden, siger underdirektør Tina Voldby, TEKNIQ.

Tina Voldby er ikke i tvivl om, at hvis man giver storbyens erhvervsliv bedre vilkår, skabes der vækst.

Powered by Labrador CMS