Pandoras smykker hitter i USA
Pandora langer smykker over disken i et tempo, der gør, at man nu opjusterer – for anden gang i år.
Armbånd med vedhæng, ringe, ure og halskæder fra smykkeselskabet Pandora hænger på flere og flere kvinder verden over. Og det går rent faktisk så godt, at selskabet nu opjusterer forventningerne til hele 2014 for anden gang i år.
Opjusteringen, der kommer i forbindelse med Pandoras halvårsregnskab, varsler nu en omsætning på “mere end 11 milliarder kroner” mod tidligere 10,5 milliarder kroner, oplyser selskabet.
– Vi har igen haft et usædvanligt stærkt kvartal med en positiv udvikling på tværs af alle regioner. Væksten var primært drevet af vores nye markeder i Europa og Asien samt af Storbritannien, siger Pandora-direktør Allan Leighton.
– Salget i USA går generelt godt bortset fra i nordøst-regionen, hvor vi er begyndt at opfriske vores netværk, siger han i forbindelse med regnskabet.
Opfriskningen betyder, at man nu skal til at lave smykker for Disney-koncernen. Pandora og Disney har indgået et strategisk samarbejde – og det betyder blandt andet Disney-smykker i Pandorabutikker til efteråret.
Oven i vil selskabet fortsætte udvidelsen af butiksnetværket. Og man forventer at åbne mere end 275 nye konceptbutikker i 2014 mod tidligere forventet mere end 225.
I de første seks måneder af 2014 havde Pandora en omsætning på over fem milliarder kroner, hvilket er en stigning på 30,6 procent i forhold til halvåret i 2013. Overskuddet landede på 1,366 milliarder kroner mod 869 millioner kroner i første halvår af 2013.
Pandoras smykker sælges i mere end 80 lande fordelt på seks kontinenter via 10.000 forhandlere, herunder mere end 1100 konceptbutikker. Selskabet blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København.
Samlet beskæftiger Pandora på verdensplan over 9000 medarbejdere, hvoraf de 7000 arbejder i Gemopolis i Thailand, hvor virksomheden fremstiller sine smykker.
/ritzau/