P-afgifter betales tilbage efter fejl
I 2018 blev det et krav at tilmelde sig Parkeringsklagenævnet for at opkræve p-afgifter. Rigshospitalet meldte sig ikke ind, men fortsatte med p-afgifterne. Branchen ønsker ordnede forhold.
Skal man tage parkeringsskiltene ved Rigshospitalet i København alvorligt? Det spørgsmål er ikke så enkelt at svare på, skriver Politiken.
Således har Center for Ejendomme under Region Hovedstaden erkendt, at der gennem tre måneder i 2018 er udstedt ulovlige p-afgifter til bilister på området, og centeret er ved at finde frem til de bilister, der i juli, august og september sidste år har betalt en sådan afgift. De skal nemlig have pengene igen, skriver Politiken.
Men den ulovlige praksis, der har været brugt ved Rigshospitalet, er ifølge Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening meget mere omfattende. Foreningen har gennem flere måneder forsøgt at få Region Hovedstaden til at lovliggøre parkeringsforholdene omkring Rigshospitalet og hospitalerne i Glostrup, Hillerød og Frederikssund.
Blandt andet er den gal med skiltningen, forklarer daglig leder i brancheorganisationen, advokat Jørgen Pedersen, Universadvokater. Han er selv medejer af et parkeringsfirma.
– I de private selskaber har vi brugt mange penge på at få skiltningen bragt i orden, men på Rigshospitalet er der ikke rigtig sket noget. Vi ville nok ikke have fået lov til at vente flere år, siger Jørgen Pedersen til Politiken.
Private grunde
Rundt om Rigshospitalet skal bilisterne betale for parkering, mens der ved hospitalerne i Glostrup, Hillerød og Nordsjælland på visse p-pladser er tidsbegrænset parkering, så bilisterne skal huske at stille p-skiven, ellers risikerer de at få en p-afgift af en af de kommunale p-vagter, som kontrollerer pladserne.
– Der er bare ikke hjemmel i lovgivningen til, at kommunale p-vagter arbejder på hospitalernes matrikel. Kommunale p-vagter må kontrollere parkerede biler på kommunale veje og pladser. Hospitalerne ligger ikke på kommunale grunde, men er ejet af regionerne, som i denne sammenhæng er at betragte som privat grund, siger Jørgen Pedersen til Politiken.
I bilistorganisationen FDM er jurist Dennis Lange på linje med de private parkeringsselskabers advokat.
I 2017 kom der en ny lov, der nedsætter et parkeringsklagenævn. Det betyder kort fortalt, at private parkeringsselskaber fra 1. juli 2018 skal være tilmeldt klagenævnet, ellers må de ikke opkræve p-afgifter.
Politiken har siden tirsdag været i dialog med Region Hovedstaden om kommentarer til kritikken fra de private parkeringsselskaber og FDM, men det har ikke været muligt at få en inden deadline.
Da Politiken besøgte Rigshospitalet en eftermiddag i sidste uge, stod der biler med en kontrolafgift i ruden.