Over 200.000 mobilklip blev aldrig brugt
Flere hundredtusinde tog- og busklip bliver aldrig brugt, skriver metroxpress.
Bruger kunderne ikke klippene på deres mobilklippekort senest et halvt år efter købet, bliver klippene nemlig forældede.
I perioden fra maj 2013 til maj 2014 blev 217.665 klip ikke brugt, inden de var for gamle – knap to procent af de godt 11 millioner klip, som brugere havde købt med deres mobiltelefon.
Tallene oplyser DSB i en e-mail til metroxpress.
Brugerne skal aktivt kontakte DSB, metroen eller Movia, hvis de ville have penge tilbage. Det forarger Thomas Broge-Starck, bruger af den offentlige transport og digital manager hos Gyldendal.
»For kun få orker at bruge tid på aktivt at kontakte transportselskaber for at få de klip tilbage. Folk har jo købt en vare, og den skal de selvfølgelig have. En købt mp3-fil kan jo heller ikke bare blive for gammel,« siger han til metroxpress.
Ordningen med mobilklippekort blev skabt i 2011, og i dag bliver den brugt af to-tre procent af alle hovedstadens rejsende.
Parterne bag ordningen skal på et møde i denne måned diskutere at forlænge brugsperioden, så man kan bruge mobilklip et år efter købet, fortæller Christian Linnelyst, chef for salg og produktmarketing hos DSB:
»Jeg kan forstå, hvorfor kunden undrer sig. Vi har den her ordning med digitalt klippekort sammen med Movia og Metroselskabet – og vi har indstillet til dem, at vi skal ændre varigheden over, hvor længe klippene holder, til et år.«
Også Metroselskabet er klar til at forlænge perioden, skriver metroxpress.
BNB