Oliesheiker skal redde dansk superbil

Pressefoto.
Offentliggjort Sidst opdateret

Når en bil koster 16 millioner kroner, er det meget få danskere, der har råd til den. Derfor vil den danske bilproducent Zenvo Automotive fokusere på at sælge sine superbiler til Mellemøsten, selv om produktionen ligger i Præstø på Sydsjælland.

Den lille danske virksomhed producerer superbilen Zenvo ST1, som fandt sin første køber i 2012, men har ligget forholdsvis stille siden. Der er blevet udført et hårdt stykke arbejde i Præstø, men Zenvo har indtil videre kun solgt to biler. Der er ifølge bilproducenten selv ordrer på fem biler mere, men hvornår de er klar til at rulle ud af garagen, er uvist.

Superbilen ST1 fik ellers en hård medfart af det populære bilprogram Topgear for godt et år siden, men det har ikke slået Zenvos optimisme helt ud af kurs.

Nu satser man på udenlandske markeder og har for ikke så længe siden oprettet et kontor i Dubai. Mellemøsten er helt oplagt for Zenvo, mener Brand Manager for bilproducenten Lars Meller.

»Det er verdens bedste marked for luksusbiler, og vi satser på at kunne sælge flere biler i området,« siger Lars Meller.

Man har et mål om at sælge tre-seks biler i Mellemøsten de næste år, og Zenvo har oprettet et kontor i Dubai, hvorfra man skal markedsføre sit ekstravagante bilprojekt. Hvorfor de mellemøstlige rigmænd skulle købe lige Zenvo frem for Ferrari, har Zenvo et bud på.

»Det, vi skal sælge vores biler på, er det helt unikke og specielle i, at vi producerer så få biler, som vi gør,« siger Zenvos Brand Manager. I modsætning til andre superbiler skruer Zenvo lidt ned for ydelsen, men de skruer til gengæld helt op for luksussen og komforten. De vil skabe en bil, hvor kunden, som Lars Meller formulerer det, skal kunne »rulle op til kasinoet og komme ud af bilen uden akrobatiske øvelser«.

Problemer med at få ST1 på vejen

Ifølge Henrik Dreboldt, der er motorjournalist på Berlingske, er der muligvis også andre grunde til, at Zenvo flytter mod Mellemøsten og Rusland.

»Bilen er ikke typegodkendt i alle europæiske lande, og selv hvis en dansker gerne ville købe den, kunne den ikke gå igennem syn, så den ville aldrig komme på danske plader,« siger Henrik Dreboldt.

Zenvo blev for et par år siden købt af den rige russer Anton Abramov, som har skudt penge ind i virksomheden, og han satte den russiske Anzhela Kashina ind som direktør. Hun har ikke det store branchekendskab og kommer fra et tidligere job som juridisk rådgiver i Vorskla Steel A/S.

Zenvo har kun solgt to biler indtil videre, og det betyder også, at regnskabet ikke ser prangende ud. Man præsterede i det seneste tilgængelige regnskab i 2013 et overskud på 256.000 kroner, men alle forrige år siden begyndelsen var der underskud i virksomheden. I 2012 var underskuddet på 5,6 millioner, og firmaet havde i 2013 gæld på 24,8 millioner.

»Det er ikke uden grund, at firmaer som Ferrari og Lamborghini poster milliarder i at udvikle sportsvogne. Det er dyrt at producere biler, og når Zenvo ikke investerer mere i bilerne, end de gør, er de nødt til at skære nogle hjørner,« siger Henrik Dreboldt.

Han peger blandt andet på, at bilen ikke har været testet i en vindtunnel. Han medgiver, at bilen er ufatteligt flot designet, men det er ikke nok for mennesker, der skal give i omegnen af fem millioner for en bil. Der skal køreegenskaberne og ydelsen også være i særklasse, og det mener Henrik Dreboldt ikke er tilfældet.

»Hvis vi skal være helt ærlige, er det en bil, som er et gear efter de biler, den konkurrerer med,« siger motorjournalisten.

Produktionen bliver i Danmark

Zenvo ansætter kun 15 mennesker, men i forhold til, at virksomheden har en plan om at sælge nul biler i Danmark, kan man måske sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor Zenvo vil producere her og ikke i udlandet.

Forklaringen er helt ligetil.

»Vi vil gerne vise, det kan lade sig gøre at producere i Danmark. Og så har vi et helt særligt forhold til Præstø, hvor Troels Vollertsen (medstifteren red.) kommer fra,« siger Lars Meller.

Zenvo holder skruen i vandet blandt andet ved hjælp af deres russiske bagmand, og man skal i næste uge markedsføre sin bil på en stor bilmesse i Genève i Schweiz, hvor man håber, at bilen kan generere opmærksomhed. Det meste af chok- og nyhedseffekten er nok gået af den tre år gamle bil, og Zenvos plan for messen er at konsolidere sig som en seriøs producent af en luksusbil i allerøverste lag.

»Vi producerer en luksusvare, som kan laves bedre i Danmark end i hvilket som helst andet land. Vi vil være automobilernes NOMA,” siger Lars Meller

Konkurrenter er gigantfirmaer

Nogle af Zenvos konkurrenter er store firmaer som Ferrari og Lamborghini, som kan producere populære og eftertragtede biler til noget lavere priser end Zenvos ST1. De firmaer har brands, der er meget mere værd end Zenvos. Og det hjælper heller ikke Zenvo, at de kun har produceret én model, som ikke har vist overlegne køreegenskaber i forhold til konkurrenterne.

Zenvo mener ikke, at man konkurrerer direkte med Ferrari og Lamborghini, da de bilfirmaer masseproducerer sportsvogne. Det har Zenvo ingen planer om, da de vil sælge bilerne på, at de skal være ufatteligt sjældne – og dermed eksklusive.

Den største direkte konkurrent er måske den svenske Koenigsegg, som solgte sin første bil i 2002. Zenvos ST1 koster godt fem millioner kroner uden skatter og afgifter, og Koenigsegg ligger i cirka det samme prisleje. Det er dog afhængigt af modellen, da Koenigsegg i modsætning til Zenvo har produceret ti forskellige modeller med varierende priser siden firmaets opstart. Koenigsegg tjener desuden penge på nogle af de patenter, man har taget i forbindelse med konstruktion af bilerne.

En anden konkurrent er Bugattis Veyron, og Bugatti er ejet af Volkswagen, som er glade for at poste penge ind i superbilen. Ifølge firmaet Sanford C. Bernstein Limited har Volkswagen tabt cirka 34 millioner kroner per solgt Bugatti Veyron, hvis man medregner udvikling og konstruktion, men Veyron er ikke på vej væk fra markedet.

Hvor mange penge, Zenvos russiske ejer vil finde sig i eller har råd til at tabe, er uvist. Zenvo er et bemærkelsesværdigt projekt, men om der er nok oliesheiker i verden, som vil have sig en dansk designerbil, må tiden vise.

Powered by Labrador CMS