Økovarer fylder mere og mere i indkøbskurvene
Supermarkedskæden SuperBrugsen kører i langt større stil økologiske varer over butikkernes rullebånd. På årets første ni måneder er salget af økovarer vokset tre gange så meget som den generelle vækst – det vil sige med 11 procent.
Det er særligt salg af varer som økologisk kød og pålæg, der er røget i vejret. Tidligere har disse varer haft lav øko-andel.
Derudover er midt- og vestjyderne begyndt at handle mere økologisk, og sidst nævnes det, at lokale økovarer har fundet vej til SuperBrugsens hylder, fordi kæden har fået lokale økologer til at levere varer til butikkerne, hvilket også hitter hos kunderne.
Ikke overraskende er man glad for væksten i SuperBrugsen, som er en del af detailhandelskoncernen Coop Danmark.
»Udviklingen er meget glædelig, og vi vil det kommende år satse massivt på at forstærke udviklingen yderligere. At gøre økologien til hvermandseje er en del af Coops madmanifest. Med udviklingen i år er vi allerede kommet et skridt nærmere realisering af det,« siger SuperBrugsens kædedirektør, Kenneth Pedersen, i en pressemeddelelse.
Her kaldes økologiboomet en »overraskende stor stigning«.
Da SuperBrugsen i forvejen er en af de supermarkedskæder, som sælger flest økologiske varer, er der tale om et mersalg på et tocifret millionbeløb.
Hos Dansk Supermarked oplever man i lighed med de foregående år, at Bilka, føtex og Netto vækster det økologiske salg betragteligt. En to-cifret vækstrate i føtex skyldes ifølge føtex’ salgsdirektør, Jan Larsen, en målrettet indsats for at udbrede den gode kvalitet til mere konkurrencedygtige priser.
Ifølge SuperBrugsen er Danmark i dag det land i verden, hvor økologi – med cirka otte procent – udgør den største andel af det samlede fødevaresalg.