Nyt våben fra Uno-X Energi i kampen mod dieseltyve

Dieseltyverier fra lastbiler er fortsat et kæmpe problem, men nu er Uno-X Energi klar med endnu en løsning i kampen mod de udspekulerede dieseltyve. Det nyeste tiltag sikrer, at der højest kan tankes tre gange dagligt på kortet.
Op til seks procent af dieselforbruget hos de danske erhvervsvirksomheder sker ved tyveri og svindel med kundekortet. Eksempelvis ved brug af et stjålet dieselkort på parkeringspladserne.
Men nu vil Uno-X Energi, der står bag Danmarks største dieselnetværk, gøre det sværere for de snedige dieseltyve. Seneste skud på stammen af sikkerhedsløsninger er “Alarm 24/7”.
– Dieseltyverier er desværre fortsat et stort problem, og det betyder et milliontab for de danske vognmænd. Ofte kan der gå lang tid, før vognmanden opdager, at hans kort er blevet stjålet, og det udnytter dieseltyven ved at tanke løs. Ofte for store beløb, siger Claus Gottlieb, direktør i Uno-X Energi.
“Alarm 24/7” betyder, at der max kan tankes tre gange dagligt på kortet, og vognmændene får tilsendt en e-mail eller SMS, hvis nogen forsøger at tanke flere gange.
Behov for akut løsning
Den nye aktivitet mod dieseltyverier er ikke den eneste fra Uno-X Energi, der i flere år har arbejdet for at begrænse dieseltyveri og svind.
– Vi har tidligere indført forskellige initiativer for at øge driftssikkerheden, men vi kan se, at dieseltyvene bliver mere og mere snedige. Vi skal derfor hele tiden forbedre de eksisterende løsninger og udvikle nye initiativer, som sikrer vognmændene mod misbrug af kortet, siger Claus Gottlieb og fortsætter:
– Vi kan mærke stor efterspørgsel fra vognmændene på sikkerhedsløsninger – især akutløsninger i forhold til dieseltyverier – og det forsøger vi nu at imødekomme med ”Alarm 24/7, siger Claus Gottlieb.
Uno-X Energi har tidligere indført følgende sikkerhedsløsninger for skærpet kortsikkerhed:
To-kort-system
To-kort-systemet sikrer, at tyvene ikke kan købe diesel på et Uno-X dieselkort stjålet fra vognen. For at købe diesel skal tyven nemlig også være i besiddelse af chaufførens personlige dieselkort og en personlig pinkode. Uno-X introducerede to-kort-systemet, efter det kom frem, at op til seks procent af det samlede dieselforbrug hos de danske erhvervsvirk¬somheder var fra stjålne kort.
Købsmax
Med købsmax sætter vognmanden en købsbegrænsning på sine kort. Han vælger selv – på alle kort, eller individuelt for hvert kort – hvor meget der må tankes pr. gang, pr. dag, uge eller måned.
Geografisk spærring
Vognmanden vælger selv, hvilke anlæg hans kort skal kunne bruges på. Foretages der ikke en geografisk spærring kan vognmandens chauffører tanke i hele Danmark.
Tidsbegrænset spærring
Med denne funktion kan vognmænd selv vælge, hvornår kort skal være åbne for tankning. Der er mulighed for at vælge generelle åbningstider for alle kort eller individuelle åbningstider pr. kort. Det kan eksempelvis være oplagt med spærring af dieselkortene i weekenden, så man undgår uretmæssig brug af kortene i weekenderne.
Uno-X Kilometer Alarm
Seneste tiltag fra Uno-X er et simpelt overvågningssystem, der hedder ’Uno-X Kilometer Alarm’. Systemet er baseret på bilens kilometerregnskab, og hvis der forekommer et unormalt dieselforbrug mellem tankningerne, sender Uno-X en SMS eller e-mail til vognmanden med advarslen. På den måde kan tyveri af selv mindre mængder diesel blive opdaget og spare virksomheden for mange penge på den lange bane.