Nyt madmarked på vej: City2 vil kopiere Torvehallerne

City2 vil lave nyt mad-marked, der ligner Torvehallerne
Den klassiske fiskehandler, der serverer laksen frisk fra disken. Den gamle slagter, der har øje for kvalitet. Og den hyggelige bager, der dufter af friskbagt brød.
Alt det vil City2 samle i et nyt madmarked »Staderne,« der åbner i påsken 2015.
Ideen tager udgangspunkt i konceptet fra Torvehallerne i København, og ambitionen er at genskabe den traditionelle slagterbutik, fiskeforhandler, grønthandler og lignende på 25 stader, der breder sig på alt fra 12 til næsten 60 kvadratmeter hver. For at føre ideen ud i livet læner City2 sig netop op ad erfaringerne fra Torvehallerne på Israels Plads i det centrale Købehavn, og helt konkret er Torvehallernes konceptdirektør Niels Lønberg blevet trukket ind i projektet som konsulent.
Centermanager Thomas Lüscher kalder det et »Mad- og spisehus,« og der vil både være råvarer og færdigretter som tapas og sushi. Det afgørende er kvaliteten, fortæller han:
»Jeg tror gerne, forbrugeren vil gå ind og købe to stykker frugt, hvis denne frugt er frisk, og hvis man som forbruger kan få historien om, hvor den kommer fra. Derfor handler det meget om, at de mennesker, vi får til at drive Staderne, skal være engagerede i det produkt, de kommer til at repræsentere,« siger Thomas Lüscher og tilføjer, at kunderne nok skal være der:
»Vores kundeundersøgelser viser, at det, forbrugerne er efter i dag, er kvalitet for rimelige penge. Derfor lå projektet lige til højrebenet for os.«
»Staderne« kommer til at ligge i et af centrets hjørner på et område, der fylder mellem 1500-1800 kvadratmeter. City2 har indtil videre aftaler på plads med blandt andre det populære pizzasted »Gorm’s«, kaffebaren »Original Coffee« samt fiskehandlerne »Hav Fisk« og »Delikatesser.«
Gang i investeringerne
Projektet skydes i gang i en tid, hvor City2 har gang i massive investeringer. Offentliggørelsen sker kun en måned efter åbningen af outletcentret Copenhagen Outlet Center. Derudover har shoppingcentret gennemgået en renovering inden for de sidste tre år med en ny legeplads, parkeringsplads samt en solcellepark på toppen af taget.
Der er brugt på den gode side af 500 millioner i investeringer, oplyser Thomas Lüscher. Han er ikke bekymret for, at de mange nye tiltag er vidt forskellige konceptmæssigt. Det er nemlig en del af strategien:
»Internationale erfaringer siger, at den tid, man bruger, når man er i et outletcenter, er omkring 3-4 timer, så bespisning bliver meget vigtigt, fordi man bruger en hel dag på shopping. Derfor er det vigtigt, vi har alle elementerne – både underholdning, bespisning, legeplads og shopping – så det bliver et familieudflugtsmål, vi ender med at få,« siger centermanageren.
Thomas Lüscher mener, det er alt det rundt om shopping, der bliver vigtigt for forbrugerne fremover, og derfor er City2 ikke færdig med at investere:
»Jeg tror, at hvis man som shoppingcenter skal overleve i et meget konkurrencepræget miljø, så skal man blive ved med at udvikle sig. Derfor tror jeg aldrig, det her stopper. Vi bliver ved med at finde på noget nyt, for forbrugerne er der, så vi skal bare være til stede,« siger han.
City2 forventer, at investeringerne giver det forventede afkast inden for et par år.