Nye biler sladrer om kørsel
Nye biler kan registrere data om kørslen, der ifølge bilejernes organisation, FDM, kan blive misbrugt
Teknologien i nye biler kan indsamle data om, hvordan en bilejer kører.
Men mange bilejere frygter, at de indsamlede data kan blive misbrugt.
Det viser en ny undersøgelse ifølge de danske bilejeres organisation, FDM.
- Vi ved, at der sker en stor indsamling af data i moderne biler. Men præcis hvilke data der er tale om, og hvordan bilproducenterne bruger og deler dem, er for forbrugerne umuligt at få indsigt i, siger chefkonsulent Dennis Lange, FDM, i en pressemeddelelse.
Afviser tilladelse
Undersøgelsen er foretaget af bilklubbernes europæiske paraplyorganisation, FIA Region 1. 4889 respondenter har deltaget, heriblandt 1251 danskere.
Ni ud af ti danske bilister mener ifølge undersøgelsen, at de ikke selv har kontrol over de data, bilerne indsamler.
Tre ud af fire afviser overhovedet at have givet tilladelse til, at deres biler må dele data med bilproducenten eller andre.
Følsomme data
- Moderne biler indsamler i dag enorme mængder data. Ikke bare om bilerne, men også om bilisterne. Faktisk er bilindustrien en af dem, som høster flest data i verden, siger Dennis Lange.
Der er ifølge chefkonsulenten tale om "uskyldige data" om bilens tilstand.
Men der kan også være tale om "mere følsomme data", som samles igennem for eksempel bilers infotainmentsystem, eller når man kobler sin smartphone til.
Gør det nemmere
- Også her kan der ske en udveksling af data, som mange ikke er opmærksomme på. Det kan være kontakter, beskeder eller opkaldshistorik, siger Dennis Lange.
Undersøgelsen viser også, at en del bilister er villige til at dele data, hvis det eksempelvis kan gøre det nemmere eller billigere at være bilist.
Det kan for eksempel være bilforsikringer baseret på køredata eller hjælp til at spare på brændstof.
Ikke nok
FDM efterlyser klarere rammer for, hvordan dataindsamlingen må foregå.
EU-Kommissionen er ifølge FDM på vej med et forslag om en såkaldt "Data Act", der skal sikre rammerne for indsamling og brugen af data i EU.
Men oplægget sikrer ikke i tilstrækkelig grad bilejernes rettigheder og er ikke vidtgående nok, lyder det fra FDM.