Ny tysk vejafgift vil gøre turen på “Autobahn” dyrere
Afgiften har været på vej i et godt stykke tid, og den kommer fortsat kun nærmere dig og dine køreture.
Der er en ny afgift på vej. Og den kan koste dig både penge og en masse besvær, hvis den bliver indført, som man håber i Tyskland. Her har regeringen i noget tid barslet med en afgift, bilister skal betale, hvis de bruger de tyske motorveje.
FDM beskrev afgiften tilbage i december. Her kunne man blandt andet læse, at planen blev godkendt i EU-regi efter års tovtrækkeri. Afgiften kaldes Maut, og den skal som sådan ramme alle bilister, der kørte på de tyske veje, ikke kun de udenlandske.
Tyskere betaler over skatten
Men tyske bilister kommer ikke til at mærke direkte forskel, hvis den nye afgift bliver indført. Deres udgifter for at køre på de tyske veje bliver modregnet i bilskatten. For udenlandske bilister, herunder danske, bliver det mere indviklet. Og det kommer til at koste penge på en eller anden måde. Det skriver Flensborg Avis.
Avisen har regnet på, hvad det vil koste for danske bilister at køre på de tyske motorveje, hvis afgiften bliver indført. Bilisterne kan vælge at betale for et helt års kørsel eller for kortere perioder. Betalingen skal ske over internettet, og man skal eksempelvis betale 2,50 euro for at køre en mikrobil på tyske motorveje i 10 dage. Der er fem prisgrupper, og de ældre modeller, der forurener mere, bliver dyrere end små, moderne biler, skriver Flensborg Avis.
Kommer til at koste
Som dansk bilist kommer man ikke til at betale mere end 130 euro om året for færdsel på tyske motorveje. Om man har betalt, skal fremgå af en database, der skal etableres af Forbundsmotorkontoret i Mørvig.
Der vil blive foretaget stikprøvekontrol af biler, der kører på de tyske motorveje, og viser det sig, at en given bil ikke har betalt, står man altså til en bøde for ikke at køre efter reglerne.
Med andre ord bliver der altså endnu en ting, du som bilist skal have styr på, inden du begiver dig ud på en køretur til udlandet. Bliver afgiften indført, skriver Flensborg Avis, at det formentlig først sker fra efteråret 2017.