Ny telekrig: Derfor kan din regning ændre sig

Telmore Play giver forbrugerne mulighed for at benytte sig af flere digitale tjenester. Foto: JENS DRESLING/POLFOTO
Offentliggjort Sidst opdateret

Ny digital Telmore-pakke har succes. Ekspert forventer, at andre selskaber tvinges til at følge trop eller sænke priserne.

Ny krig om kunderne på telemarkedet kan tvinge priserne i bund.

Telmores opreklamerede pakke-tilbud, der ud over fri tale og sms også indeholder en række digitale tjenester som HBO, TV 2 Play og Politiken, har på kort tid vist sig at få mange nye brugere.

– Siden Telmore Play blevet lanceret, har vi fået 22.000 abonnenter. En del af dem er selvfølgelig allerede kunder. Men vi kan se, at der begynder at komme mange kunder fra vores konkurrenter, siger Rasmus Busk, der er kommerciel direktør i Telmore, til Newspaq.

Telmore Play har kun ni uger på bagen og ser derfor allerede ud til at være en stor succes, mener Morten Imsgard, der er teleanalytiker hos Sydbank.

– Det kan godt være, at man ikke får den laveste månedlige pris på markedet. Men det man får med for sine 249 kroner, som pakken koster, er så attraktivt, at kunderne alligevel vælger at hoppe om bord. Så det er en stor succes, og jeg forventer også, at kundetilslutningen fortsætter i de kommende kvartaler, lyder det fra teleanalytikeren.

Forbrugerne skal dog ikke forvente, at deres eget teleselskab vil lange et lignende tilbud på bordet lige foreløbig.

– Det, som TDC (ejer af Telmore, red.) har søsat her, kræver jo lange forhandlinger med indholdstjenesterne for, at man kan få de rigtige priser. Det er jo ikke noget, som konkurrenterne sådan lige kan have et lignende modtræk til, lyder forklaringen fra Morten Imsgard.

Derfor kan forbrugerne meget vel forvente, at priserne hos andre teleselskaber vil dale på den korte bane.

– Selskaber som, Telenor, Telia og 3 kan ikke tåle, at kunderne pludselig fosser ud af butikken. Bliver Telmore Play en succes på den korte bane, er jeg ret overbevist om, at vi kommer til at se de andre aktører være aggressive med at køre nogle kampagnetilbud, hvor priserne bliver presset i bund, spår analytikeren, der understreger vigtigheden af at få sine kunder til at blive:

– Selv om selskaberne taber penge på at sænke priserne, så er det bedre end at tabe kunderne. En tabt kunde er svær at vinde tilbage. Men beholder man kunderne, køber man sig noget tid, og får mulighed for at sælge tillægsydelser eller på sigt flytte kunden over i et andet abonnement.

På den lange bane tror Morten Imsgard fra Sydbank, at der kommer flere produkter, der minder om Telmore Play.

– Konkurrenterne ender nok med at forsøge at gå i Telmores fodspor og lancere nogle abonnementer, der fokuserer mere på indhold.

Men spørger man konkurrenten Telenor, så skal kunderne ikke forvente afslag på regningen eller et tilbud med mange indholdstjenester.

– Vi har landets bedste mobildækning, og vi investerer massivt i at yde kunderne den bedste service. Vores undersøgelser viser, at det er ting, der vægtes langt højere hos vores kunder end produkter med digitale indholdstjenester gør, siger Lars Thomsen, kommerciel direktør i Telenor.

Direktøren understreger over for Newspaq, at de ikke har registreret kundeflugt, efter Telmore Play blev lanceret.

Telmore forventer, at man om et år regner med at have mere end 100.000 abonnenter på Telmore Play.

Newspaq

Powered by Labrador CMS