Ny tablet-pædagogik øger børns indlæring
Svensk undersøgelse viser, at tabelcomputere har en god indvirkning på skolebørns læring.
Elever i tredje klasse, der har fået undervisning med tabletcomputere, klarer sig 20 procent bedre i svensk og matematik end andre elever.
Det viser en ny svensk undersøgelse, skriver Information.
I den svenske kommune Sollentuna nord for Stockholm har 500 skolebørn siden 2011 skrevet på tabletcomputere i stedet for papir.
Der bliver arbejdet ud fra en ny pædagogisk metode ved navn »skriv for at lære«, og det har givet markante resultater for børnenes indlæring.
»Den gruppe, som har arbejdet efter den her model, får markant højere resultater. Særligt de svagest præsterende elever klarer sig bedre,« siger Annika Agélii Genlott, der er forsker ved Örebro Universitet og står bag undersøgelsen, til Information.
Ny pædagogik
Det er ikke tabletten i sig selv, der giver gode resultater, men måden den bliver brugt på. Den nye pædagogiske metode, som kommunen bruger, tager udgangspunkt i, at læring sker gennem handling og interaktion. Derfor bør børn kaste sig ud i at skrive ord og sætninger, også selvom de måske ikke kender hele alfabetet og er fortrolige med bogstaverne.
En filosofi, som professor på DPU Jeppe Bundsgaard er enig i. Han mener, at børn sagtens kan lære ord, bogstaver, læsning og skrivning på samme tid og ikke i en bestemt rækkefølge.
»’Skriv for at lære-metoden ser ud til at være en rigtig fornuftig pædagogik, og det er positivt, hvis den nye undersøgelse bekræfter det. Det er jo ikke iPad’en, der gør elever bedre, det er den pædagogik, der anvendes,« siger han til Information.
Indspark i debat
Selvom resultaterne giver medvind til den nye pædagogik, så vil Annika Agélii Genlott endnu ikke anbefale alle skoler at købe iPads og indføre metoden.
»Det her studie omfatter kun 500 elever. Men det viser, at hvis man anvender digital teknologi klogt og kombinerer det med de ting, som man ved virker godt i pædagogikken, så kan man få rigtig gode resultater,« siger hun.
Undersøgelsen kommer på et tidspunkt, hvor der både er debat om, hvorvidt iPaden er et redskab, der skal fylde meget i undervisningen. Men også en debat om, hvad der er den bedste læringsmetode for børn. Som det har set ud nu i den danske folkeskole, så lærer man børn at skrive ved systematisk at gå fra bogstaver til ord til sætning. Modsat den nye metode, der tror på at lære tingene på én gang.