Ny nedslående melding: Så længe går der, før vi får tog til tiden
Selv om Banedanmark bruger 11-16 mio. kr. om dagen på nye skinner, signaler og elledninger, vil der gå 12 år, inden togene bliver mere stabile.
Efter mange overskredne budgetter og forsinkelser lover Banedanmark nu mere realistiske meldinger om togdriften.
Budskabet – der svarer til meldingen fra DSB – lyder, at vi først i 2030 kan regne med en mere regelmæssig, stabil og hurtigere togdrift end i dag.
Det skriver Jyllands-Posten.
Banedanmark er i gang med at lægge nye skinner, hænge elkabler op og få de nye signaler til at virke.
Det går ifølge anlægsdirektør Steen Neuchs godt, men vil betyde, at der også de kommende år vil forekomme forsinkelser, aflysninger og i perioder lukninger af strækninger over det meste af Danmark.
– Først i 2030 vil de meget store projekter være færdige, nogle delstrækninger dog før. Først herefter vil togene blive mere rettidige, hurtigere og mere miljøvenlige, bebuder Steen Neuchs, der peger på, at hovedparten af de forsinkelser, som Banedanmark er skyld i, skyldes de gamle signaler.
Stor budgetoverskridelse
Så sent som i denne uge kom det frem, at Banedanmarks ombygning af Ringsted Station har kurs mod en budgetoverskridelse på 118 pct. Steen Neuchs tør dog ikke give en 100 procents-garanti om, at alle budgetter og tidsplaner holder.
– Men vi mener, at de planer, vi nu har, er robuste, både på tid og økonomi. Jeg kan ikke garantere noget, for tingene kan ændre sig, når vi først er derude, siger han til Jyllands-Posten.
Ikke mindst signalprogrammet til 20 mia. kr. har givet Banedanmark problemer. Signalerne skulle have været klar i 2023, ikke i 2030, som det nu er planen, og økonomien er skredet med ca. 4 mia. kr.
Politikere er ikke imponerede
Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, er ikke overbevist.
– Vi kan håbe, at man i 2030 har fået de nye tog til at køre, og at man er færdig med at sætte nye signaler op. Men vi ved det ikke. Vi kan bare konstatere, at tingene hidtil har været voldsomt forsinkede og fordyrede, siger Kim Christiansen til Jyllands-Posten.
Transportordfører Rasmus Prehn (S) kalder situationen for “dødssyg”.
– Det bliver nogle sure år frem til 2030, men det er bedre at få sandheden og problemerne på bordet end at være overoptimistisk og urealistisk og så skuffe folk. Kunderne gider ikke flere skuffelser og falske løfter, mener Rasmus Prehn.
Hos Forbrugerrådet Tænk siger afdelingschef Laura Kirch Kirkegaard om Banedanmarks tidsplan:
– For mange passagerer vil det være nyt, at det tager så lang tid at få jernbanen til at fungere godt. Jeg taler med mange frustrerede passagerer, så det er godt at få afstemt forventningerne.«