Ny lufthavn har lange udsigter
Aarhus vil gerne have en ny lufthavn, der er tættere på byen end den nuværende i Tirstrup. Det kræver store undersøgelser og kan derfor tage lang tid.
Borgmesteren i Aarhus, Jacob Bundsgaard, vil gerne have en ny lufthavn til Aarhus. Særligt en der ligger tættere på byen, end den nuværende lufthavn i Tirstrup på Djursland, knap 43 kilometer fra bymidten.
Det var også baggrunden for et møde med transportminister Hans Christian Schmidt i starten af september.
Efterfølgende har Trafikstyrelsen sendt en liste over ting, som Aarhus Kommune gerne skal have undersøgt forud for den videre planlægning. Det skriver hjemmesiden check-in.dk.
Arbejdstid: Over et år
Den liste er så omfattende, at arbejdstiden snildt kan løbe op i over et år.
Det siger Bünyamin Simsek (V), der er rådmand i Aarhus Kommune, til Jyllands-Posten.
– Det viser bare, at vores forarbejde ikke er godt nok. Man burde tidligere have afklaret med ministeren og Trafikstyrelsen, hvilke formalia de ønsker for at kunne lave en behandling. Med den liste af analyser kan det ikke laves på tre måneder. Min vurdering er, at vi realistisk vil kunne levere de her ting til næste nytår, siger rådmanden til avisen.
En af de altafgørende analyser, der skal laves, er en samfundsøkonomisk vurdering af, hvordan en ny lufthavn vil påvirke erhvervslivet i Aarhus og omegn.
Gammel nazi-lufthavn
Den nuværende lufthavn i Tirstrup blev anlagt af tyskerne under besættelsen i 1943. Siden har den været benyttet som base for allierede kræfter under den kolde krig. Nu er den kommerciel lufthavn.
I 2003 blev en plan om en ny lufthavn skudt i sænk, men debatten har fyldt meget i Aarhus – specielt efter en gruppe på Facebook gjorde det til sin primære funktion at presse beslutningstagere til at tage debatten op igen.
Se Facebook-siden Lufthavn til Aarhus her
Aarhus lufthavn betjente i 2013 i alt 459,913 passagerer, mens det i 2014 var faldet til 422.145 passagerer.