Ny generation af smart-ure på vej
Forbrugerne tog ikke første generation af smart-ure til sig, så nu har producenterne gentænkt hele konceptet.
De sidste par år er smart-urene skyllet ind over os. I betragtning af elektronikproducenternes storsatsning på området, har succesen dog mildest talt være begrænset.
Nu har industrien så gentænkt konceptet med de smarte ure – og næsten alle producenter er nået frem til samme konklusion: Et smartur skal ligne et traditionelt ur. Det skal ikke ligne noget, som kan bruges til at fjernstyre den internationale rumstation.
– Vi har villet lave et smartwatch, der faktisk ligner et ur. Det skal ikke ligne en gadget, siger Jimmy Voss, der salgschef i den danske afdeling af verdens største producent af forbrugerelektronik, Samsung.
Samsung præsenterede sidste år firmaets første smartwatch, der mest mindede om en lille smartphone, som kunne spændes om håndleddet. Samsung Gear, som uret hed, havde da også stort set de samme funktioner som smartphonen.
Det tog forbrugerne ikke rigtigt til sig.
Funktionerne er alligevel stort set de samme i Samsungs nye version af uret, Samsung Gear 2, men nu ligner det bare et almindeligt ur, hvor man kan lidt mere.
Hos den koreanske konkurrent LG satsede man som en af de eneste fra starten på, at selskabets smartur, LG Watch, skulle ligne et almindeligt ur, når man da ikke lige var i gang med at google, navigere eller besvare en Facebook-besked.
Den taktik har man holdt fast i den nye version, LG Watch Urbane, der netop er blevet fremvist på Europas største messe for forbrugerelektronik, IFA, der holdes i den tyske hovedstad, Berlin, i disse dage.
Samtidigt er uret blevet opdateret med nyeste version af styresystemet Android Wear, hvilket betyder, at det fremover kan bruges sammen med for eksempel Apples iPhone.
Redesignet af smarturene hen i retning af et mere almindeligt ur betyder også, at urene retter sig mere mod forbrugere, der er på jagt efter et ur frem for en gadget. Foreløbigt vil smarturene dog ikke blive solgt i de traditionelle urbutikker.
– Det kan godt være, at de på sigt ender der, men det ville give visse udfordringer i form af efteruddannelse af personalet og lignende, siger Marie Dam Feldborg, der er senior marketing manager i kinesiske Huawei, som også netop har sendt et smartur på markedet.
Næsten alle producenter forventer derfor, at urene, der koster fra 2000 kroner og op, vil blive solgt fra traditionelle elektronikkæder og via teleselskaberne.
/ritzau/