Ny forskning: Sådan lærer dit barn bedst

Foto: Colourbox
Offentliggjort Sidst opdateret

Ny forskning viser, at en middagslur gør underværker for læringen hos vuggestuebørn.

Tunge øjenlåg og lange gab kickstarter små børns hukommelse og læring. Det tyder ny forskning på.

Et hold engelske og tyske forskere har fundet frem til, at det bedste tidspunkt for læring hos børn er lige før, de falder i søvn. Forsøg blandt 216 babyer viser, at en lur på mere end 30 minutter øger børns indlæringsevner markant.

– Det er rigtig interessant og vigtig viden, især for vuggestuerne, at søvn fremmer børns læring. Det virker meget plausibelt, for der sker vigtige ting i hjernen, når børn sover, og det skal man respektere, fortæller Ole Henrik Hansen, der forsker i menneskets hjerne og læringsteorier på Aarhus Universitet.

Ved hjælp af hånddukker lærte forskerne babyerne tre nye færdigheder. Derefter blev den ene halvdel af babyerne lagt til at sove, mens resten enten ikke faldt i søvn, eller sov under 30 minutter fire timer efter indlæringen.

Dagen efter målte man på, hvad babyerne kunne huske. De børn, der havde sovet mere end 30 minutter, kunne gennemsnitligt huske halvdelen af det, de havde lært dagen forinden, mens resten ikke kunne huske nogen af færdighederne.

Ole Henrik Hansen understreger vigtigheden af søvn hos de helt små, men påpeger, at der er mange andre ting, der spiller ind på børns indlæring.

– Det hele handler om opmærksomhed og kærlighed. Man skal være meget opmærksom på, hvad barnet vil, og hvad det ønsker. Ikke fordi babyen skal have sin vilje hele tiden, men der sker en refleksion, og barnet får en oplevelse af at blive set og af at blive hørt, og det er fuldstændigt afgørende, siger Ole Henrik Hansen.

Hans råd til en bedre indlæring hos små børn er, at man stimulerer dem i hverdagen.

– Man skal ikke bare undervise børnene. Man skal se dem, man skal høre dem, og man skal dele deres udspil, selvom de ikke kan sige det med ord. For blik, gestik og berøringer er meget vigtige for barnet og øger læringspotentialet. Man må ikke bare lade dem ligge for sig selv, understreger han.

Derfor mener Ole Henrik Hansen, at man bør få læringen i gang, mens børnene er særligt gode til at suge til sig.

– Vi skal passe på, at vi i Danmark ikke bare ender med vuggestuer der er pasningsordninger. Læringspotentialet er ekstremt stort hos børn under tre år, så der man skal give den maks gas, fortæller han.

Et barn sover gennemsnitligt to gange i løbet af en dag i vuggestuen.

Powered by Labrador CMS