Ny detailkæde skal konkurrere på kvalitet

SuperBest bliver til Meny. Og det skifte skal kunderne vænne sig til. Foto: KÜRSTEIN BENJAMIN/free
Offentliggjort Sidst opdateret

De danske forbrugere kan se frem til mere ensartede butikker i Meny-kæden, men næppe lavere priser.

De danske forbrugere skal vænne sig til en helt ny butikskæde, da selskabet bag Superbest og Eurospar har besluttet at lukke kæderne og skabe en helt ny kæde med navnet Meny.

Der er dog ikke umiddelbart lagt op til lavere priser, da Meny-kæden først og fremmest vil tage kampen op med de traditionelle supermarkeder.

Det vurderer to eksperter inden for detailbranchen, efter at ejeren af de to kæder, den norske detailkoncern Dagrofa, har besluttet at lancere et nyt butikskoncept for at sikre fremtiden på det danske marked.

De fleste butikker vil skifte navn til Meny, mens nogle formentlig vil blive omdannet til Kiwi, som Dagrofa også ejer.

– Forbrugerne skal til at vænne sig til et nyt kædenavn. Meny er et norsk koncept, som er fuldstændig ukendt i Danmark. Det bliver spændende at se, hvordan det bliver taget imod, siger Flemming Birch, der har sit eget rådgivningsfirma inden for detailbranchen.

– Meny er ikke en discountkæde, der skal konkurrere prisen. Det er en kæde, der skal konkurrere med Føtex, Kvickly og Superbrugsen, så den skal kunne nogle andre ting, siger han.

Flemming Birch peger på et stort sortiment, friskhed og gode kvalitetsvarer. Han vurderer derudover, at de danske forbrugere måske kan vente mere ensartede butikker i Meny-kæden.

– Du har ikke altid vist, hvad du gik ind til, når du trådte ind i en butik, hvor der stod Superbest hen over døren, hvorimod man godt ved, hvad der venter inde i Føtex. Jeg går ud fra, at det er noget af det, som skal ensrettes mere nu, siger Flemming Birch.

– Men der er ikke noget nyt i, at en kæde skifter navn. Superbest har haft rigtig mange navne gennem tiden, så jeg tror hurtigt, at, at forbrugerne vænner sig til et nyt navn, siger han.

Bruno Christensen, der også lever af at rådgive detailbranchen, vurderer, at ændringerne for forbrugerne vil være til at overse.

– Der er nogle butikker, som skifter facade. Det kan være, at der kommer nogle enkelte nye produkter, men ellers er der ikke de store ændringer i vente for forbrugerne, siger han.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS