Ny app vil overhale MobilePay og Swipp

Modelfoto: Iris/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Til sommer lancerer Powa Technologies en ny betalingsapp i samarbejde med Nets-koncernen. App’en springer tidkrævende betalingsled over.

Tv-reklamen sender en lyd til mobiltelefonen, så kjolen med få klik kan bestilles hjem. Rejsen bliver bestilt ved at skanne en stregkode i magasinet. Og den nye lampe bliver sendt af sted via en besked til mobiltelefonen, mens kunden er i butikken.

Sådan lyder nogle af de købsmuligheder, danskerne kan benytte sig af til sommer, når den britiske mobilbetalingsapp PowaTag går i luften i samarbejde med Nets-selskabet Teller, der står for internationale betalingskort i Danmark.

– Det vil være sådan, at man kan bruge app’en uanset, hvor man befinder sig. Det kan være i den lokale butik eller i stormagasinet, det kan være i et blad, en tv-reklame eller måske under en fodboldkamp, hvor du vil købe merchandise eller noget at drikke, siger Drita Memisi, PowaTags chef for forretningsudvikling i Danmark, til Newspaq.

App’en udmærker sig ved, at mobilbrugeren efter første gang at have indtastet kreditkortoplysninger og leveringsadresse blot skal klikke få gange på telefonen eller tablettens skærm for at købe varen.

Teknologien benytter sig blandt andet af QR-stregkoder og såkaldte Audiotag fra tv-reklamer, der med lydgenkendelse sender tilbuddet direkte til app’en.

Forbrugere i Storbritannien, USA, Frankrig, Spanien og Indonesien er allerede blevet introduceret til PowaTag med mulighed for at handle i euro, britiske pund og dollar.

– Nu er vi på vej med en app, der er oversat til dansk og det øvrige nordiske marked. Det betyder også, at vi har været nødt til at udskyde vores lanceringsplaner fra foråret til sidst i andet kvartal. Men det passer også fint i forhold til de mulige partnere, vi planlægger kampagner sammen med, fortæller Drita Memisi.

Hun afslører, at PowaTag er i dialog med Dagrofa A/S, der tæller dagligvarekæder som Superbest, Kiwi og Eurospar. Dermed kan det på sigt også blive en mulighed at klare de daglige indkøb med mobilapp’en.

Powa Technologies ønsker ikke at nævne, hvor mange butikker, onlinebutikker og øvrige partnere, virksomheden forventer at kunne præsentere i Danmark.

Men Teller har en portefølje på 94.000 forretninger i over 20 europæiske lande, og PowaTag har desuden aftaler med 385 globale brands, eksempelvis Electrolux, Carrefour, Universal Music og Chanel.

Danskerne har allerede i stor stil vænnet sig til at bruge Danske Banks betalingsapp Mobilepay og konkurrenten Swipp, som 81 banker står bag. Men i de kommende år eksploderer markedet for betalingsløsninger, vurderer teleanalytiker og direktør i konsulentvirksomheden Netplan, Torben Rune.

– Vi har været vant til, at dankortet har været det fuldstændig dominerende medie inden for betalinger af enhver art. Og den dominans bliver inden for de kommende år gennemhullet af ikke bare en, to eller fem, men måske flere hundrede forskellige betalingstjenester, siger han til Newspaq.

Newspaq

Powered by Labrador CMS