Ny aftale: Millionindsats mod social dumping
Skat, arbejdstilsynet og politiet får fra næste år bedre muligheder for at bekæmpe social dumping.
Der bliver nu sat hårdere ind mod virksomheder, der lader udlændinge arbejde under elendige vilkår og bryder danske regler for skat, moms eller sikkerhed, skriver Avisen.dk.
Social dumping skal ikke kunne svare sig, er meldingen fra regeringen, SF og Enhedslisten, som onsdag har indgået en aftale om at styrke kampen mod social dumping.
Aftalen er en del af finansloven for 2015, oplyser Beskæftigelsesministeriet over for Avisen.dk. Partierne afsætter 120 millioner kroner over de næste fire år til indsatsen.
Pengene gør, at Skat, Arbejdstilsynet og politiet næste år kan lave dobbelt så mange fælles aktioner som i år mod social dumping. Under aktionerne møder myndighederne uanmeldt op på for eksempel byggepladser.
– Jeg vil gerne fremhæve pengene til en ekstra indsats fra myndighedernes side.
– Vi ved, at deres aktioner har en god virkning. Ikke alene fanger de nogle, som bryder reglerne, men der bliver også sendt et tydeligt signal til andre arbejdsgivere, siger Finn Sørensen, Enhedslistens ordfører i forhold til social dumping, til Avisen.dk.
Ifølge aftalen får politiet desuden næste år 10 millioner kroner til på landeveje og rastepladser at sætte ind mod, at udenlandske lastbiler kører ulovligt rundt med gods i Danmark.
Netop den del af aftalen glæder SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, sig over.
– Der er et systematisk flow af lastbiler ind i Danmark, Sverige og Norge, hvor man bryder reglerne, og hvor de udenlandske chauffører er med til at smadre løn- og arbejdsvilkår for danske chauffører. Det får vi nu gjort mere ved, siger den tidligere transportminister til Avisen.dk.
Og det er nødvendigt, hvis der skal blive ved med at være en dansk transportbranche, mener Jan Villadsen, formand for 3F Transport.
– Det er ikke bare et skridt, det er et kæmpe skridt på vejen. Det er det største fremskridt, jeg har set i kampen mod social dumping på det her område, siger Jan Villadsen til Politiken.
Som lovgivningen ser ud i dag, kan en dansk vognmand åbne et datterselskab i eksempelvis Rumænien og ansætte chauffører der, som så kan køre danskregistrerede lastbiler rundt i Danmark til rumænske lønforhold.
/ritzau/