Nu skal du lære et nyt mærke at kende
Ny mærkningsordning skal fra næste år gøre det nemmere at finde firmaer, der behandler data sikkert og forsvarligt. Ekspert frygter, det giver forbrugerne falsk tryghed.
(Citathistorie fra Politiken)
Et nyt, dansk mærke skal gøre det nemmere for forbrugerne at gennemskue, hvilke virksomheder der behandler deres data sikkert og forsvarligt. Sådan lyder visionen fra regeringen, der torsdag præsenterer en prototype på en ny, digital mærkningsordning. Det skriver Politiken.
– Mit håb, er at det nye mærke kan blive det for tilliden til it- og dataanvendelse, som økomærket er for fødevarer. Vi vil vise borgerne, hvilke virksomheder der lever op til deres samfundsansvar med en høj grad af it-sikkerhed, siger erhvervsminister Simon Kollerup (S) til avisen.
Forbrugerne vil kunne se mærket i aktion allerede næste år, og ifølge ministeren er der brug for det i den digitale jungle.
Ikke et sekund for tidligt
Det nye datamærke vil blive varetaget af Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk, de små og mellemstore virksomheders organisation SMVdanmark og Dansk Industri, og her mener de også, at det er på høje tid, at Danmark får mærkningsordningen.
– Vi har konstateret, at der har været mange eksempler på svigt og brud på datasikkerhed, som gør, at borgerne ikke har tillid til, hvordan deres data bliver anvendt. Det skal vi som virksomheder tage alvorligt, og derfor er det afgørende, at vi får et mærke for digital ansvarlighed, så vi kan undgå en tillidskrise mellem forbrugere og virksomheder, siger Lars Frelle-Petersen, digital direktør i DI, til Politiken.
Uigennemskueligt
Men det nye mærke kan ikke stå alene og fungere som en løsning på de store udfordringer, som vi står over for på data-området, siger Mikkel Flyverbom, der er professor i kommunikation og digitale transformationer ved CBS.
– Problemet er, at de data, der bliver indsamlet om os, er ekstremt komplekse og kan blive brugt på flere måder, end vi drømmer om. Det er ikke ligesom en økologisk gulerod, hvor man kan teste, om den er sprøjtet eller ej. Sådan fungerer data ikke, og det vil kræve et meget stort kontrolarbejde at sikre, at virksomhederne lever op til deres forpligtelser, siger Mikkel Flyverbom til Politiken.