Nu sænkes fartgrænsen på Lillebæltsbroen

Vejdirektoratet skal renovere.

Den nye, lavere, fartgrænse, er midlertidig. Foto: Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Fra den 25. maj og frem til oktober bliver hastigheden på Lillebæltsbroen, i vestgående retning, sat ned til 80km/t. Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Hastighedsgrænsen sættes ned, fordi broens stålkonstruktioner skal renoveres, og det betyder, at håndværkere skal have plads til at færdes på broen, mens trafikken kører.

”Vi skal afrense og male broens stålkonstruktioner fra belægningskanten ved autoværnet til brokassens yderkant. Det vil sige, at vi vil arbejde i broens yderside. Arbejdet er tilrettelagt, så vi i år vil arbejde i broens vestgående retning fra Fyn mod Jylland. Til næste år skal vi så over i den modsatte side og arbejde,” siger Peter Holt, fagprojektleder i Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen.

Flere ting tages ud af drift

For bilister er der flere ting, man skal være opmærksom på. Først og fremmest er der den nedsatte hastighedsgrænse, men derudover vil flere af broens installationer være ude af drift, mens arbejdet står på.

Vejdirektoratet oplyser, at projektører, nødtelefoner og vejrstation vil være ude af drift, mens arbejdet står på.

Projektet er planlagt efter, at trafikanter skal generes mindst muligt af arbejdet.

”Ny Lillebæltsbro er en vigtig forbindelse mellem to landsdele, så vi har et stort fokus på at udføre arbejdet med færrest mulige gener for trafikken. Derfor laver vi en mobil arbejdsplads, som kan lukkes ned og køres væk i myldretiden. Og vi har valgt at begrænse arbejdet til den ene side af broen i år og så den anden side i 2021, så det kun er trafikken i den ene retning, der bliver påvirket. I år vil trafikanterne fra Jylland mod Fyn således ikke opleve nogen ændringer eller begrænsninger, når de kører over broen,” siger Peter Holt i pressemeddelelsen.

Vær opmærksom

Men arbejdet skal udføres, og det betyder også, at bilister i den kommende tid må indstille sig på, at der skal være plads til andre end dem på broen.

I forbindelse med renoveringsarbejdet kan den tunge vognbane i vestgående retning mod Jylland blive inddraget fra kl. 9 på hverdage og frem til kl. 06.30 den efterfølgende hverdag i år. Vognbanen kan i weekender inddrages både på lørdage og søndage. Inddrages den tunge vognbane, bliver løbelys opstillet sammen med langsgående trafikafmærkning, skriver Vejdirektoratet.

Sikkerheden på danske broer

Newsbreak.dk har tidligere undersøgt, hvordan danske broer bliver vedligeholdt. Det er uvist, hvad der har gjort, at man nu har besluttet sig for at renovere på broen, men det er sikkert, at broer i Danmark er underlagt krav om vedligeholdelse og eftersyn.

Det betyder, at broer mindst én gang om året bliver underkastet et rutinemæssigt eftersyn, og at en bro mindst hvert sjette år bliver gennemgået grundigt. På den måde får man mulighed for at gribe ind og rette op, længe før en bro kommer til at være farlig at færdes på

Derudover har man i mange år bygget broer i Danmark efter robusthedsprincippet. Da Newsbreak.dk undersøgte sikkerheden på danske broer, talte vi med Niels Højgaard Pedersen, afdelingsleder for Bygværker i Anlæg og Drift ved Vejdirektoratet, og han nævnte specifikt Den Nye Lillebæltsbro som et eksempel på en bro bygget efter dette princip.

– Den nye Lillebæltsbro har to store hængekabler, og i princippet kan du fjerne det ene af dem, uden at den styrter sammen. Det må ikke betyde noget, at ét element svigter, sagde Niels Højgaard Pedersen.

Powered by Labrador CMS