Nu ruster bilen: Så dyr er en reparation
Lige nu er der optimale vejrbetingelser for rust på bilen. Er din bil ikke rustbeskyttet, kan det koste op til 14.000 kroner for én standardreparation. Men ofte kommer der flere ifølge Applus Bilsyn.
Så er der dårligt nyt til bilejere.
Øjeblikkets meget omskiftelige vejr med sne, slud, regn og is samt salt og småsten på vejene skaber den perfekte grobund for rust på bilen.
Har du ikke rustbeskyttet den endnu, kan det hurtigt blive en særdeles pebret affære.
Det skriver bilsynsvirksomheden Applus Bilsyn i en pressemeddelelse.
Firmaet har sammen med Autodo har set nærmere på, hvor de hyppigste rustangreb opstår, og hvad det koster at få dem repareret.
– Prisen på rustreparationer er naturligvis afhængig af bilens mærke, omfanget af rust, de angrebne dele samt priserne på det enkelte værksted, der udfører opgaven. Ser vi bort fra disse variable, kan vi se på de cirka 500.000 biler, som vi syner årligt, at især rust på bremserør, bærearme, sidepaneler samt for- og bagbro, som holder hjulene og har sikkerhedsmæssig betydning, er hyppigt forekommende. Almindelige reparationer af hver af de tre sidstnævnte koster ofte i størrelsesordenen 8.000-14.000 kroner, forklarer Lars Kiholm, teknisk chef hos Applus Bilsyn.
Rusten begynder primært der, hvor metaldelene mødes og gnider mod hinanden. Andre steder er der rust på skærmene, bunden af dørene og bagklappen. Selvom de sidste steder mere er af kosmetisk betydning, forringer rusten her også bilens værdi.
Rustbeskyt tidligt
Langt hovedparten af alt rust, formentlig 90 procent eller mere, grundlægges ifølge Applus Bilsyn om vinteren.
– Problemet er ofte, at når først rustskaderne begynder at opstå, så kommer de i en lind strøm. Har du for eksempel skiftet bagbroen i januar, så kan du sagtens opleve, at forbroen og bremserørene står for tur ved næste service og så videre, tilføjer Jonas Macholm fra firmaet Autodo.
I galleriet ovenfor kan du se gode råd til, hvordan du rustbeskytter din bil bedst muligt.