Nu koster det 500 kroner at klage
En ny aftale mellem regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti skal gøre det lettere og hurtigere at behandle forbrugernes klagesager.
I den moderniserede udgave af klagesystemet skal der være to faser, og sammenlagt kan det koste forbrugeren 500 kroner at klage over en vare.
Som noget nyt skal man betale 100 kroner for at sende klagen ind, hvor den behandles af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der hjælper med at finde en løsning mellem forbrugeren og virksomheden.
Hvis det ikke lykkes, og klagen sendes videre til en nævnsbehandling i Forbrugerklagenævnet, skal forbrugeren betale yderligere 400 kroner, som bliver tilbagebetalt, hvis forbrugeren vinder sagen, eller hvis der indgås forlig.
Den nye aftale giver mulighed for at klage inden for omkring 45 nye brancher, og der tilføres 2,5 millioner kroner mere til det offentlige forbrugerklagesystem.
»Den udvidede klageadgang er en væsentlig styrkelse af forbrugerbeskyttelsen. Samtidig er vi blevet enige om en model, som sikrer et effektivt forbrugerklagesystem, der er gearet til at håndtere de mange flere klager, som den udvidede klageadgang vil medføre. Jeg synes, vi er kommet frem til en rigtig god løsning, som fremtidssikrer det offentlige forbrugerklagesystem,« siger erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S).
For at kunne klage skal en vare eller ydelse have en værdi på mindst 1000 kroner eller 650 kroner, hvis det er tøj eller sko. Det er en stigning fra 800 kroner og 500 kroner for tøj og sko.
I dag koster hele klageprocessen 160 kroner, der tilbagebetales, hvis forbrugeren vinder eller indgår forlig med virksomheden. En gennemsnitlig klagesag koster 10.500 kroner for det offentlige at behandle.
Dyrt for virksomhederne
Aftalen sætter virksomhedernes pris til 6.000 kroner for at tabe en sag i Forbrugerklagenævnet og 1.000 kroner, hvis der indgås forlig. Indtil nu har det kostet virksomhederne op til 13.600 kroner at tabe en sag og 3.000 kroner ved forlig. Hos Dansk Erhverv er markedschef, Lone Rasmussen, overordnet positiv over for forslaget, men hun er stadig nervøs for, at virksomheder vil lade kunderne vinde for at undgå at risikere at betale de 6.000 kroner.
»Systemet i Danmark er et Rolls-Royce-system. Det er et omfattende og dyrt system, og i dag er der ikke et incitament hos forbrugeren til at overveje, om en klage er rimelig, fordi det er så billigt at klage. Samtidig har det været helt afsindigt dyrt for virksomhederne, så mange har valgt at give kunden ret, fordi de ikke tør løbe den økonomiske risiko ved at få prøvet en sag, selv om de synes, klagen er urimelig. Vi synes, det er mere balanceret i den nye aftale, selv om det stadig er dyrt for virksomhederne,« siger Lone Rasmussen og fortæller, at det for Dansk Erhverv er vigtigt, at forbrugernes pris bliver højere:
»Hver tiende klage bliver afvist, fordi forbrugerne trækker klagen tilbage eller ikke følger op på klagen. Det, synes jeg, er en god indikator på, at det i dag er for billigt. Virksomhederne skal tjene rigtig meget for at tjene omkostningerne hjem, mens de fleste mennesker har råd til at betale 500 kroner for at få deres sag kørt, og de får også 400 kroner tilbage, hvis de vinder. Gebyrerne skal sikre, at vi overvejer, om klagen er rimelig, og vi skal starte hele det dyre klagesystem – og det gælder fremadrettet begge parter. Det, synes vi, er fornuftigt.«